آیت‌الله رئیسی خادم رضا، خادم ملت ایران و مجاهد به جهاد کبیر بود

مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی حوزه تولیت آستان قدس رضوی در مراسم بزرگرداشت شهدای خدمت که در محل اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: امروز به یاد سید عزیزمان ایت الله رئیسی و شهدای همراه آنها گرد هم آمده‌ایم. خداوند در قرآن می‌فرمایند برای آنان نزد پروردگارشان دارالسلام (سرای سلامت، بهشت‏) محفوظ است و او به خاطر کار و کردارشان دوستدار آنان است‏. دارالسلام به معنای آن محلی است که در آن هیچ آفتی از قبیل مرض ، فقر و هیچ عدم و فقدانی دیگر و هیچ غم و اندوهی واردین را تهدید نمی کند و چنین محلی همان بهشت موعود است و جز آن نمی‌تواند باشد مخصوصا بعد از آنکه مقید به قید(عند ربهم) شده است. در این مکان خداوند به‌خاطر عملکردی که افراد داشتند، ولایت آنها را برعهده دارد. دارالسلام جایگاهی در بهشت است که انس، الفت و قرب مکانی دارند. بهشت مراتب مختلفی دارد. بهترین مراتب بهشت مقام رضوان است یکی یکی دیگر از مکان‌های بهشت دارالسلام است که انسان در مقام قرب الهی عند ربهم، ولایت و سرپرستی انسان بهشتی دارالسلامی را خداوند برعهده دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عباس فرازی نیا افزود: این نعمات ویژه از آن کسانی است که اهل عمل هستند زیرا بهشت را به بها می‌دهند نه به بهانه، چون مقام وجایگاه شامل لطف و عنایات ویژه‌ای است پس عمل نیز باید ویژه باشد تا فرد به این مکان وارد شود عمل صالح انسان را به این جایگاه می‌رساند. عمل صالح عملی است که دو ویژگی داشته باشد. یک عمل سالم و درست باشد و دوم از روی احساس تکلیف و به‌موقع باشد. خداوند می‌فرماید من عمل کننده این کار را دوست دارم .

وی در پاسخ به این پرسش که چه نوع اعمالی را خداوند در قرآن مثال زده است که آنها را به عنوان عمل صالح دوست دارد، گفت: خدای متعال در  قرآن کریم در دو  قالب به این سوال پاسخ داده است. یکی مصادیقی را معرفی کرده و دوم در آیات  توحیدی به این موضوع می‌پردازد. مصادیقی که محبوب خداوند در قرآن هستند مانند ان الله یحب توابین، ان الله یحب متوکلین، ان الله یحب صابرین، ان الله یحب المحسنین و...  این گروه آدم‌ها محبوب خداوند متعال هستند. در آیات توصیفی خداوند می‌فرمایند آیا آن کس که شب و روز به کفر و عصیان مشغول است بهتر است یا آن کس که ساعات شب را به طاعت خدا به سجود و قیام پردازد و از عذاب آخرت ترسان و به رحمت الهی امیدوار است؟ آیا آنان که اهل علم و دانشند با مردم جاهل نادان یکسانند؟ منحصرا خردمندان متذکر این مطلبند. درجایی دیگر می‌فرمایند الذین اوتوا العلم درجات یعنی آنهایی که صاحب علم هستند و از تاریکی جهل بیرون آمده‌لند پیش خداوند صاحل درجه هستند. ان اکرمکم عند الله اتقاکم یعنی گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست. افراد باتقوا پیش خداوند جایگاه ویژه‌ای در دنیا و آخرت دارند.

مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی حوزه تولیت آتان قدس رضوی با اشاره به آیه فَضَّلَ اللَهُ المُجاهِدینَ عَلَی القاعِدین، گفت: انسان‌های مجاهد را بر انسان‌هایی که جهاد نکرده‌اند، فضیلت دارند و اجر عظیم  برای آنها در نظر گرفته شده است. این  شامل حال مجاهدین در عرصه جهاد اصغر یعنی رزم در میدان جنگ  با دشمن، جهاد اکبر عرصه جنگ ومبارزه با هوای نفسانی و مجاهد به جهاد کبیر یعنی کسی که روی ارزش‌ها مقاومت می‌کند نیز می‌شود. منظور ارزش‌هایی مثل حفظ حرمت مردم، خدمت به خلق، حفظ دین و... است. کسانی که محبوب خداوند باشند با این مصادیق شناخته می‌شوند. اینها  دارالسلامی و عند ربهم هستند. ایشان در جهاد اصغر و در دوران جنگ در درفاع مقدس حضور داشتند  و در عملیات کربلا پنج، سه ساعت محاصره دشمن بودند. ایشان مجاهد به جهاد اکبر نیز بودند. کسانی که از نزدیک با ایشان سروکار دارند چه در دوران طلبگی و چه زمانی که در مسند قضا حضور داشتند یا زمانی که تولیت آستان قدس یا رئیس جمهور بودند به این موضوع شهادت می‌دهند که شهید رئیسی انسانی بسیار ساده زیست بودند و در اوج سادگی و بی آلایشی زندگی کردند. ایشان مجاهد به جهاد کبیر بود یعنی بر ارزش‌ها مقاومت می‌کرد. ارزش انس به قرآن، خواندن نماز و نماز شب، برپایی مجالس اشک و روضه امام حسین (ع)، حفظ حجاب و عفاف و پاک‌دامن جامعه.

وی افزود: در تهران و مشهد و در سه سالی که شهید رئیسی افتخار خادم الرضایی داشتند از نزدیک با ایشان مانوس بودیم و اکنون در محضر شما شهادت می‌دهم که آنچه دیدیم و شنیدیم این سید والامقام از نسل امام سجاد(ع) بود و پدر بزرگوارشان 32 سال روضه‌خوان حرم امام رضا(ع) بود. این سید در سن پنج سالگی یتیم شد و شما با توجه  به موقعیت شغلی که دارید قطعا درک می‌کنید که کودک یتیم با چه مسائلی مواجه است. ایشان می‌گفت زندگی‌ام را با فقر و سختی  شروع کردم. فقر را ندیدم بلکه آن را چشیدم .ایشان در خاطرات خود بیان کرد که روزی به اندازه خرج خوراک زندگی را نداشتیم و یکروز به من سخت گذشت  و به حرم امام رضا(ع) رتم و به ایشان متوسل شدم که یتیم هستم و شما امام مهربانی هستید به من عنایتی بکنید و بلافاصله از حرم که بیرون آمدم، مشکلم رفع و رجوع شد. از آنجا فهمیدم اگر به محضر امام رضا (ع) مشرف شوم حاجتم را به دست می‌آورم.

فرازی‌نیا خاطرنشان کرد: شهید رئیسی قبل از سن تکلیف وارد مدرسه نواب شدند و سپس هجرت به قوم و کسب رتبه‌های عالی علمی و در حوزه علمیه  در سن 29 سالگی به سن اجتهاد رسیدند که امام حکم ویژه‌ای برای منصب قضا به ایشان داد. در دانشگاه شهید مطهری در رشته فقه و جزای خصوصی در مقطع دکتری درس خواندند. ایشان یک دانشمند در عرصه علمی بودند  که در عرصه عمل نیز موفق شدند. علم نوری است که در دل افرادی که خداوند می‌خواهد قرار می‌دهد و عمر ایشان نیز با عنایت الهی با برکت گذشت.

وی با بیان اینکه آیت الله رئیسی مصداق آیه ان اکرمکم عند الله اتقاکم بودند، گفت: ایشان هم به قانون‌های الهی  قانون‌های وضعی کشور پایبند بودند. هیچ وقت ندیدیم و نشنیدیم که قانون را زیرپا بگذارند. ایشان زمانی که برای زیارت یا دیدن خانواده به مشهد سفر می‌کردند و مسافرت کاری نبود، حتی زمانی که رئیس جمهور بودند از هواپیمای معمولی بلیط تهیه می‌کردند و مثل افراد معمولی سفر می‌کردند و بسیار به بیت‌المال توجه داشتند. آخر هفته‌ها در جای جای کشور بودند. یک شب از مسکو و روسیه مستقیم رفتند بین مردم کرج و استان البرز و اینگونه خستگی‌ناپذیر و مجاهد به جهاد اکبر بود. ایشان مجاهد کبیر بودند و به ارزش‌ها توجه ویژه داشتند و به مردم حرمت می‌گذاشتند. ایشان از خادم امام رضا(ع) به خادم جمهور تبدیل شد و همیشه دو دستی روی سینه  در حضور مردم حاضر می‌شدند. شهید سلیمانی می‌گفتند ایران حرم اهل بیت(ع) است و حرم اهل بیت(ع) مثل  خود اهل بیت(ع) مظلوم است. اینگونه بود که سردار دلها و حاج آقا رئیسی مزد به خدمت را که از نوع شهادت بود، گرفتند. ایشان می‌گفتند حق تولیت من هرچه شد در مناطق محروم درمانگاه بسازید و درخواست بعدی من این است که من را در محضر امام رضا(ع) دفن کنید و اوقات فراغتشان در حضور در مراسم روضه و توسل  می‌گذشت.

کد خبر 108737

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد