تاثیر متقابل افکار و احساسات بر سلامت روان

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، گفت: افکار و احساسات ناکارآمد نه تنها بر سلامت روان بلکه بر سلامت جسم نیز تاثیر منفی می‌گذارند و منجر به بروز بیماری‌های روان‌تنی می‌گردند.

غلامحسین دلبری با اشاره به روز شمار هفته سلامت روان و ‌شعار امروز که تاثیر افکار و احساسات بر سلامت روان است، گفت: این سوال همواره مطرح می‌شود که افکار و احساسات تا چه اندازه واقعیت زندگی افراد را می‌سازند و تا چه میزان بر سلامت روان تاثیرگذارند؟! بسیاری از افراد در مواجهه با رفتار نادرست دیگران اجازه می‌دهند افکار منفی در ذهن‌شان ورود کند. برخی افراد در جلسات مشاوره اذعان می‌کنند که اختیاری برای کنترل افکارشان ندارند و به واسطه افکار منفی خود دچار واکنش‌های منفی و رفتارهای مخرب می‌گردند؛ لذا باید بر این چرخه واقف بود و به این دسته از افراد آموزش داد که مدیریت رفتارشان بر عهده آنها بوده و عواقب ناشی از سوء رفتار نیز به خود آنها باز می‌گردد.

وی افزود: افرادی که گرفتار افکار منفی‌ می‌شوند زمانیکه رفتاری از طرف مقابل می‌بینند احساساتی مانند احساس گناه، خشم، ترس، حقارت، خود کم‌بینی عدم امنیت و... در آنها به وجود می‌آید. این احساسات منجر به بروز افکاری مخرب و ناکارآمد در آنها شده و در نهایت باعث بروز رفتارهای مخرب و آسیب‌زننده از قبیل پرخاشگری کلامی و در موارد شدیدتر درگیر شدن با فرد مقابل و حتی آسیب رساندن به خود یا فرد مقابل می‌گردد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چطور می‌توان این چرخه را ترسیم و از بروز چنین حالاتی جلوگیری کرد، گفت: انسان موجودی دارای اراده، منطق و قدرت اختیار است و می‌تواند به راحتی احساسات ناخوشایند را به احساس خوشایند تبدیل کند به‌طور مثال اگر با بی‌تفاوتی و کم‌محلی از ناحیه دیگران مواجه می‌شود جلوی ایجاد احساس خود کم‌بینی و حقارت را در خود بگیرد و به این فکر کند که شاید طرف مقابل متوجه حضور او نشده است. در پیامد این فکر قطعا فرد به‌جای دلخوری و فرو رفتن در افکار منفی، پیشقدم می‌شود و سعی در برقراری ارتباط با طرف مقابل می‌کند. تبدیل چرخه افکار ناکارآمد به کارآمد سخت و زمانبر است اما با تمرین و تداوم می‌توان این رویه را آموخت و از سلامت روان خود محافظت کرد.

وی افزود: معاونت امور توسعه پیشگیری به عنوان متولی ارتقاء سلامت روان و کاهش آسیب‌های اجتماعی در این خصوص برنامه‌های متعددی را برای آحاد جامعه برگزار می‌کند. از جمله ارائه آموزش‌های موثر در راستای اتخاذ تصمیم‌های درست و آگاهانه در زندگی مانند آموزش‌های پیش از ازدواج، آموزش‌های زندگی و خانواده که آموزش‌ها و آگاهی‌های لازم را به افراد قبل از ازدواج و زوجین از هنگام عقد تا چند سال اول زندگی ارائه می‌دهد. افراد در این کارگاه‌ها می‌آموزند که چگونه در فرآیند روابط بین فردی آگاهانه گام برداشته و در چرخه افکار، احساسات و رفتار در سطح بهینه خود عمل کنند. در شش ماهه ابتدای سال‌جاری یک هزار و680 نفر از آموزش‌های پیش از ازدواج و یک هزار و598 زوج نیز از آموزش‌های زندگی و خانواده که اکثرا به‌صورت رایگان توسط متخصصین ارائه می‌شد برخوردار شدند. همچنین با استفاده از مراکز مشاوره دولتی حضوری، تلفنی و خط 1480 در مشاوره‌های مرتبط به مشکلات زناشویی و فرزند پروری آموزش‌های لازم جهت ارتقاء سلامت فردی، خانوادگی و اجتماعی برای تبدیل احساسات ناکارآمد به احساسات کارآمد و به تبع آن افکار و رفتار سالم و صحیح ارائه می‌گردد.

کد خبر 91549

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد