در رسانه| مصوباتی که خاک می‌خورد

توان‌یابان منطقه ما دغدغه‌ها و چالش‌های پیش رویشان را با نماینده مشهد در میان گذاشتند

هفته قبل، احسان عظیمی‌راد، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، ساعاتی را در محل هیئت توان‌یابین مشهد،‌متوسلین به حضرت رقیه(س) در محله مهر مادر حضور یافت و پای درددل آن‌ها نشست. بی‌توجهی دولت به مصوبات مجلس در حوزه توان‌یابان و حمایت‌نکردن از اشتغال این قشر از جامعه، از مهم‌ترین مطالبات توان‌یابان بود. 

نواقص قوانین در حوزه توان‌یابان
سیدمحسن‌رضا برومندعلوی 58‌سال دارد و ویلچرنشین است. او به بیان مشکل اصلی توان‌یابان در حوزه اشتغال می‌پردازد. برومند با ذکر هزینه‌های خاص زندگی یک توان‌یاب و مشکلات اقتصادی موجود به توان‌یابانی اشاره می‌کند که توانایی اداره زندگی را ندارند
او در انتقاد از اجرانشدن قانون حمایت از توان‌یابان این‌طور می‌گوید: قانون پس‌از گذشت چندسال و با رفت‌وبرگشت‌های چندباره به فراکسیون‌های مختلف مجلس همچنان بی‌نتیجه مانده است
قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال‌۹۷ به تصویب رسید و ابلاغ شد تا بتواند گوشه‌ای از مشکلات‌ جامعه‌هدف را برطرف و مسیر را برای ایجاد عدالت درزمینه رفاهی و آموزشی و اقتصادی هموار کند. اما این قانون نواقصی دارد که نه‌تنها شرایط خود توان‌یاب را به‌درستی در نظر نگرفته، بلکه به افراد خانواده و آنان که تحت سرپرستی توان‌یاب قرار دارند، کاملا بی‌توجه بوده است.
اجرانشدن قوانین حمایت از توان‌یابان‌
مهدی چناری، عضو شورای اجتماعی محله التیمور، خودش را در این روز تعطیل به جلسه رسانده است.
او درباره بی‌توجهی به قانون حمایت از حقوق توان‌یابان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: طبق مواد این قانون، دولت موظف است فرصت‌های مختلف شغلی را برای توان‌یابان تسهیل کند، مثل اختصاص حداقل سه‌درصد از ظرفیت استخدامی کشور اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی و... به توان‌یابان؛ به‌این‌معناکه دستگاه‌های دولتی و عمومی مانند وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند، باید سه‌درصد از ظرفیت استخدام خود را به توان‌یابان اختصاص دهند.

چناری با اشاره‌به اینکه طبق این قانون، حداقل دستمزد برای توان‌یابانی که قوت کار ندارند مشخص شده که حداقل دستمزد قانون کار است، می‌گوید: هنوز مشخص نیست به چه دلیلی عملا هیچ‌کدام از مفاد این قانون به‌درستی به مرحله اجرا نرسیده‌ است.
نیازمند حمایت درزمینه کسب‌وکار
هادی پیوندی، از دیگر حاضران در جلسه است. او که سه‌سال کارآفرین برتر بوده، دچار معلولیت ضایعه نخاعی شدید از نوع مادرزادی است. او با تلاشی بیست‌ساله توانسته است با تکیه بر علاقه، استعداد و تجربه خود در حوزه تولید و تکثیر ماهی‌های زینتی، جزو سرآمدان این حرفه باشد.
پیوندی با ذکر کمبودها و مشکلاتی که در حوزه کسب‌وکار پرورش ماهی با آن‌ها دست‌به‌گریبان بوده، خواستار حمایت و جذب سرمایه برای ادامه و گسترش این کار است. او می‌گوید: در حال حاضر حدود 40 تا 50‌میلیون‌تومان در ماه  از پرورش ماهی‌های زینتی درآمد دارم و ازاین‌طریق هفده‌نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کارند و می‌توانم با جذب سرمایه‌گذار، این درآمد را به 500‌میلیون تا یک‌میلیارد در ماه افزایش دهم و توان‌یابان بیشتری را مشغول به کار کنم. من اندیشه این کار را دارم و فقط نیاز به بازوهای عملیاتی دارم.
پیوندی با برشمردن هزینه‌های گزاف زندگی یک توان‌یاب اضافه می‌کند: مستمری و حمایت‌های مالی نهادهایی همچون بهزیستی نه کفاف زندگی توان‌یابان را می‌دهد و نه حتی در شأن این عزیزان است. اما با حمایت و سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی که بتوان به ایجاد شغل برای توان‌یابان رسید، دیگر نیازی به حمایت مالی محدود از آنان نیست.
ستادی برای توانمندی‌سازی
رضا اسدی، معلم توان‌یاب مشهدی که گفت‌وگوی او هفته گذشته در شهرآرامحله منتشر شد، پیشنهادی مبنی‌بر تشکیل کارگروه اشتغال توان‌یابان ارائه می‌کند: پیشنهاد می‌کنم ستاد توانمندسازی توان‌یابان در سطح استان تشکیل شود تا الگویی باشد برای سایر استان‌ها. این ستاد بهتر است با حضور شخص استاندار، مدیرکل بهزیستی، شهرداری‌ها، بانک‌ها، اداره بهداشت و درمان و هر نهادی که در ارتباط با توان‌یابان است، تشکیل شود تا مسائلی که نیاز به اصلاح قانونی دارد، ازطریق نماینده مردم مشهد و کلات به مجلس ارجاع داده شود. حضور گروه‌های جهادی نیز از ملزومات این ستاد است تا به‌عنوان نیروی کمک‌کننده همراه و همیار مسئولان و توان‌یابان باشند. در این ستاد به‌دنبال جمع‌آوری بانک اطلاعات کارآفرینان توان‌یاب نیز خواهیم بود تا موانع کاری و مشکلات احتمالی در این ستاد به‌درستی پیگیری شود.اسدی در ادامه بیان می‌کند:  از ظرفیت جامعه توان‌یابان برای تصدی معاونت بهزیستی باید استفاده شود؛ اگر یک توان‌یاب به‌عنوان معاون اشتغال و مشارکت‌های مردمی مدیرکل انتخاب شود، باعث اعتماد مردم به بهزیستی و نیز شادابی و اقبال جامعه توان‌یابان و فعال‌ترشدن آنان خواهد شد.
در انتظار یک مکان ثابت
علیرضا مین‌باشی، مسئول هیئت توان‌یابان مشهد و همچنین عضو شورای اجتماعی محله بلال، از نبود یک مکان ثابت برای برگزاری برنامه‌های توان‌یابان گلایه می‌کند و می‌گوید: بچه‌های توان‌یاب پای کار همه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی هستند. در حال حاضر، مکانی را که توسط یک خیّر رهن شده است، دراختیار دارند اما  امسال مالک خانه مبلغ بالایی درخواست کرده که توان پرداخت آن از عهده توان‌یابان خارج است. از مسئولان و مدیران شهری برای کمک در این‌زمینه درخواست کرده ولی به نتیجه مطلوبی نرسیده‌ایم. درخواست ما این است که با پیگیری‌های نماینده مردم مشهد و کلات، یک مکان ثابت دراختیار ما قرار گیرد تا بدون دغدغه، برنامه‌هایمان را اجرا کنیم. 

اهتمام به کرامت انسانی فرد توان‌یاب
‌احسان عظیمی‌راد، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، به لزوم شناخت شرایط توان‌یابان و آگاهی از وضعیت آنان ازجمله درجه و شدت معلولیت و ارائه خدمات متناسب با آن تأکید می‌کند. او می‌گوید: حمایت نباید صرفا در جهت وابستگی باشد، بلکه باید درراستای توانمندسازی توان‌یابان باشد تا استعداد و توانایی آنان کشف و شکوفا شود. قوانین و آیین‌نامه‌های موجود باید به کرامت انسانی توان‌یابان توجه بیشتر و دقیق‌تری داشته باشد. به‌ویژه در خود سازمان بهزیستی نقطه شروع هرکار باید تکریم این عزیزان باشد تا مجموعه‌های دیگر و نهادهای دیگر که متولی مدیریت شهری هستند، به این نکته توجه داشته باشند. عظیمی‌راد در ادامه بیان می‌کند:  یک اصل در همه امور این است که پیوست فرهنگی داشته باشند؛ باید از این پس، در امور گوناگون پیوست تکریم توان‌یابان را هم مدنظر داشته باشیم؛ از مدیریت خدمات شهری، حمل‌ونقل و فضاهای شهری گرفته تا ساخت وساز و دیگر امور، باید شرایط توان‌یابان را در اجرای برنامه‌ها درنظر گرفت. در جلساتی که با نهادهای دیگر نیز خواهیم داشت، این مسائل حتما ذکر شده و مکرر پیگیری خواهد شد و اگر مشکل از خلأ قانونی است، تلاش می‌کنیم که رفع شود. نماینده مردم مشهد و کلات با پیشنهاد ایجاد کارگروه اشتغال توان‌یابان  استان موافقت کرد تا بتوانند مشکلات این قشر از جامعه را حل‌وفصل کنند.

 

کد خبر 109775

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد