حلوای فریب

غلامحسین حقدادی، روانپزشک و کارشناس دفتر اعتیاد اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، گفت: مافیای مواد مخدر برای به‌دست گرفتن بازار مصرف مواد، همیشه دست به تغییر نام، ترکیب، نوع بسته بندی و شکل مواد می‌زنند .

وی افزود: مواد مخدر ، محرک و روانگردان با شکل‌ها و اسم‌های مختلف توزیع می‌گردد و عدم آگاهی مردم و به‌خصوص جوانان و نوجوانان باعث سوء مصرف آن می‌شود . یکی از شایعترین مواد مخدر خطرناک، حشیش است که به اسامی مختلف، شکل و بسته بندی‌های مختلف  مثل علف، چرس، سیگاری و گل عرضه می‌شود و به علت عدم آگاهی کافی ، مردم در بسیاری از موارد متوجه خطرات شدید آن نمی‌شوند .

این روان‌پزشک ادامه داد: یکی از انواع مواد روانگردان با پایه حشیش یا کانابیس، ماده‌ای به نام معجون بیرجندی یا معجون خوسفی یا حلوای فریب است . علت نامگذاری حلوای فریب این است که با ترکیبی از مواد دیگر در شکل حلوا با طعم شیرین و با استفاده از روغن شاهدانه یا حشیش تهیه می‌گردد. مردم عادی آن را از عطاری‌ها تهیه و برای سرخوشی و کاهش درد استفاده می‌کنند . در حالی که این معجون حلوایی اعتیادآور و در عین حال روانگردان بوده و به شدت برای مغز آسیب‌زاست .

وی با بیان اینکه اثرات ناشی از مصرف این معجون شبیه مصرف حشیش در سایر شکل‌هاست، گفت: لرزش، احساس سنگینی سر و سرگیجه، عرق فراوان، اشتهای زیاد، طپش قلب، همراه با تقویت حس اندوه و غم، سرگردانی و نوعی سرخوشی ناهنجار  از عوارض مصر آن می‌باشد. در مصرف زیاد آن خطر جانی نیز وجود دارد .

کارشناس دفتر اعتیاد اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، افزود: متاسفانه در حال حاضر در استان خراسان رضوی ،  سوء مصرف این ماده خطرناک در بین نوجوانان و جوانان زیاد شده است و در محافل خصوصی نیز سوء مصرف آن متداول گشته و به علت عدم آگاهی خانواده‌ها، حساسیت خاصی  روی آن نمی‌باشد .

وی با بیان اینکه اثرات مضر این ماده شبیه حشیش است و در موارد مصرف طولانی‌تر، اثرات دائمی روی مغز می‌گذارد، گفت:  مهم‌ترین اثرات ناگوار این ماده روانگردان ایجاد اشکال در سیستم ادراکی مغز است که منجر به توهم می شود. هرچند تحریک دوپامینی آن باعث ایجاد حس خوب و سرخوشی است ولی با ایجاد تغییرات در قسمت هیپوکامپ مغزی باعث بروز مشکل در حافظه می‌گردد . قضاوت مختل شده و اشکال در ثبت خاطرات به‌وجود می‌آید . حتی در بعضی موارد منجر به آتروفی یا لاغری مغز می‌گردد .

حقدادی افزود: از علایم شایع پس از مصرف، اضطراب و افسردگی است و در افرادی که سابقه و زمینه اسکیزوفرنی دارند باعث شعله ور شدن این بیماری خطرناک می‌گردد . عوارض جسمی مصرف آن در زنان حامله،  تاثیر منفی بر جنین داشته و باعث کاهش ایمنی و افزایش ابتلا به بیماریهای عفونی می‌گردد. یکی از شایعترین علایم مصرف ، قرمز شدن چشمها به علت انبساط رگ‌های محیطی است ا توجه به اینکه انتقال این ماده در بدن سریع است عوارض حاد آن، پس از مدت کوتاهی از مصرف ظاهر می‌شود که انجام فعالیت‌های نیازمند دقت و تمرکز مانند رانندگی را بسیار خطرناک خواهد کرد. برای درمان اعتیاد به این ماده و همچنین درمان عوارض آن باید به روانپزشک مراجعه کرد .

کد خبر 110819

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد