میزگردتخصصی پیشگیری از خودکشی در راستای اجرای سند جاع پیشگیری از خودکشی در اراک برگزار گردید.

این میز گرد با محوریت قضایی،انتظامی،روانشناسی،جامعه شناسی،مددکاری و اجتماعی فرهنگی به مناسبت 10 سپتامبر روز جهانی پیشگیری از خودکشی با شعار «همه ما نقشی در پیشگیری از خودکشی داریم» با حضور دکتر حسین آبادی مدیرکل،خیرمند معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و اله دادی معاون امور اجتماعی و پیشگیری بهزیستی استان و اساتیدبرجسته برگزار گردید.

دکتر حسین آبادی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در این میزگردافزود:خودکشی یکی از مهمترین مسائل بهداشت عمومی در سطح جهان است و دومین علت اصلی مرگ در سنین 15الی 29 سال میباشد.

وی افزود:روز جهانی پیشگیری از خودکشی هرسال در 20 شهریور ماه برگزار میگرددکه با هدف افزایش آگاهی عمومی نسبت به خودکشی و روش های پیشگیری از آن تعیین شده است و شعار امسال با هدف تشویق افراد به گفتگو و ارجاع به متخصصان سلامت روان نامگذاری شده است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی بیان داشت:اقدامات کلی که باید در زمینه آسیب شناسی و کنترل انجام داد شامل آموزش افراد جامعه در راستای آگاه سازی به منزله پیشگیری،آموزش های محله محور مبتنی بر فرد در خانواده،تقویت روحیه مثبت اندیشی،افزایش و ترویج رفتار های کمک خواهانه و خیرخواهانه و خیرجمعی در خانواده ،بهره گیری از سرمایه اجتماعی، ایجاد وفاق و  همبستگی مطلوب در خانواده ،آموزش نشاط اجتماعی حمایت همه جانبه و توجه به افرادی که دست به خودکشی زده اند با انجام مشاوره های تخصصی و روانشناسی و...میباشند.

▪ایشان اظهار نمود: گروه های  سنی پر خطر با مداخلات مدارس و انجمن های اولیا و مربیان در محله های دارای آسیب و اجرای برنامه های آموزشی در مراکز مثبت زندگی و مساجد  به همراه خانواده شرکت نمایند. ارتباط بین خانواده تقویت شود و ارتباط عاطفی و تعاملی بین آنها ایجاد شود.

در ادامه خیرمند معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان درخصوص پدیده خودکشی از منظر قضایی افزود:خودکشی در معارف دینی به عنوان مواردیست که کسانی که از رحمت خدا ناامید شده اند مطرح شده است.

وی بیان داشت در بحث فقهی کسی که علیه خودش اقدامی انجام دهدخودش ضامن است واگر خودکشی کند جرم محسوب نمیشود زیرا علیه نفس خودش است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان افزود:طبق مفاد ماده ۲ قانون مجازات اسلامی: ” هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می‌شود.” بنابراین برای «جرم» باید در قانون، «مجازات» تعیین شده باشد و اگر برای فعل یا ترک فعلی، در قانون، مجازاتی تعیین نشده باشد ،جرم محسوب نمی شود.ولی معاون درخودکشی جرم است.

وی افزود:سازمان بهزیستی، مسئولیت اصلی حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر و بزه ­دیده را برعهده دارد و مکلف است با مشارکت و همکاری تمامی دستگاه‎های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری - مصوب ۱۳۸۶- به ویژه دستگاه­های مقرر در ماده (۶) قانون و همچنین سایر نهادهای حمایتی و با استفاده از مددکاران اجتماعی و در قالب گروه­های تخصصی سیار یا مستقر فوریت­های خدمات اجتماعی نسبت به شناسایی، پذیرش، حمایت، نگهداری و توانمندسازی اطفال و نوجوانان موضوع قانون اقدام کند.

ایشان در خاتمه نسبت به آشنایی دستگاه های اجرایی به قانون حمایت ازاطفال و نوجوانان آیین نامه اجرایی ماده 6 قانون تاکید نمود و اظهار داشت این قانون مشمول کودکان و نوجوانان زیر 18 سال است.

اله دادی معاون امور اجتماعی و پیشگیری بهزیستی استان نیز در این میزگرد درخصوص رویکرد مددکاری اجتماعی به مسئله خودکشی افزود:خود کشی در سه سطح پیشگیری اولیه شامل اموزش و آگاه سازی در سطح دو شامل مداخله در بحران مدیریت مورد و توجه به ساختار خانواده و در سطح سه توانمند سازی فرد و خانواده حمایت یابی اجتماعی و ساختار اجتماعی است.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری بهزیستی استان در خصوص مداخله در خانواده به صورت فوریتی تاکید نمود و بیان داشت: فرایند مددکار اجتماعی مطالعه زمینه های بروز خودکشی و مطالعه در خصوص تشخیص بروز مسئله میباشد.

وی بیان داشت تیم درمان،مددکار،روانشناس،روان پزشک با تدوین برنامه کمکی میتوانند به خود فرد و خانواده کمک کنند و به صورت مدون ارزیابی انجام دهند و راهکار جدید ارائه شود و کمک کنند فرد دچار آسیب و بحران نشود.

اله داد ی افزود : حلقه مفقوده کار ما پیشگیری است که در نظام بیمارستانی ،در نظام آموزشی ،در بحث مددکاری و نظام روانشناسی ضعیف صورت میگیرد کاری که در همه جای دنیا نسبت به بخش های دیگر پررنگتر میباشد.

ایشان درادامه آماری درخصوص اقدام به خودکشی و تحصیلات ،نحوه اقدام به خودکشی و نتیجه اقدامات خودکشی در بین زنان و مردان درگروه های سنی مختلف بیان نمودند.

حاج علی بیگی کارشناس اجتماعی فرهنگی استانداری نیز در این نشست افزود:برای اینکه ما بتوانیم تحلیل درستی از موضوع انسان داشته باشیم جای مفاهیم انسان شناسی در ابعاد کاربردی و ابعاد معنایی انسان در تحلیل ها خالیست ما نگاه سکولار به مقوله خودکشی داریم.

کارشناسی اجتماعی فرهنگی استانداری افزود:انسان موجودیست که از عدم رها میشود ،ابدی است ،هویت انسان مبتنی بر فطرت و فطرت برامده از توحیدودرواقع باورمند معاد است و فرصتی برای کسب فیض درجهان ماده به آن داده شده است.درمرحه بعدی زیست خودش از کالبد رها شده و زندگی روحانی خودش رادر عالم دیگری براساس مفاهیم دینی آغاز میکند.

وی افزود:سرگشتگی و گم گشتگی در انسان به دلیل عدم مهارت افزایی پیرامون شناخت خودش در ابعاد مادی و معنوی شکل میگیرد و که ضعف هویتی در انسان ایجاد میشود و این ضعف ناشی از عدم شناخت و نگاه مادی گرایانه به مقوله انسان است.

ایشان اظهار نمود: جامعه ای که ریشه ندارد و مبانی نداشته باشد دچار ضعف شدید هویت میشود و به یاس ختم میشودو همه مهارت های انسانی در عالم ماده  با یک دیوار مواجه میشود که دیگر هیچ ابزاری نمیتواند به این موجود زنده کمک کند.

در ادامه کمال آبادی کارشناس فرماندهی انتظامی استان مصادیق خودکشی راعوامل فردی نظیر افسردگی و اضطراب ،اختلالات شخصیتی ،بیماری های جسمی مزمن و بحث اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی عوامل اجتماعی را شامل فقروبیکاری،طلاق مباحث خانوادگی ،بحث آزار جسمی ،مشکلات مالی و اقتصادی،انزوای اجتماعی وکمبود حمایت های اجتماعی و عوامل فرهنگی را شامل باور ها و تفکرات منفی در جامعه و جابه جا شدن ارزش و هنجار هااستفاده ابزاری از افراد جامعه و محرومیت های فرهنگی عنوان نمود.

کمال آبادی افزود:اقدامات در حوزه پیشگیری و امنیتی انتظامی با همکاری سایر دستگاه ها،  افرادی که دچار بحران شده اند از طریق مددکار آموزش داده میشود و با ورود تخصصی کارشناسان،مداخله دربحران و خدمات مشاوره و اطلاع رسانی عمومی انجام میشود.

دکتر زیلابی معاون بهداشت و خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز افزود: وقتی که یک پدیده به رسمیت شناخته میشود دنبال راهکار و حل معضل میباشیم انسان به صورت یک فنر است که در صورت کشش بسیار زیاد متلاشی میشود.درمغز انسان ثابت شده که مواد و حدواسط ها شیمیایی هستند و تاثیراتی مستقیم میگذارند. 

دکتر زیلابی افزود:75درصد مردم مشکلات پزشکی دارند و در هرچند نفر یک نفر زمینه اسکیزوفرنی و افسردگی دارد. افسردگی جنبه عمومی دارد و این افسردگی ها به گونه ایست که فراتر از آستانه تحمل میباشد و مارا به سمت و سویی سوق میدهد که فرد ارتباطش با واقعیت قطع میکند و دچار خودکشی میشود.

ایشان افزود: طرح سراج در اراک در چارچوب دستورالعمل به صورت رایگان و با حضور همکاران روان پزشک،روانشناس و مددکارافتتاح شده است.

درخاتمه مهرطلب کارشناس پیشگیری بهزیستی استان مرکزی در خصوص خودکشی از منظر روانشناسی افزود :افرادی که مبتلا به درد های مزمن جسمی هستند دوتا سه برابر در برابر افرادی که با این معضل روبهرو نیستند در معرض خودکشی قرار دارند.عوامل خطر در خودکشی جزو همین درد و رنج ها هستند. افراد با رنج هایی مواجه هستند که این رنج ها  غیر قابل تحمل و گریز هستند ممکن است رنجی که فرد در مورد آن صحبت میکند برای روانشناسان یک موضوع عادی و قابل حل باشد ولی موضوع مهم این است که اتفاق و رویداد برای خودفرد است که رنج زیادی را به همراه دارد.

مهرطلب افزود:13درصداز بیمارانی که مبتلا به دو قطبی هستند دست به خودکشی میزنند،بیماران دو قطبی یک سوم انها حداقل یکبار اقدام به خودکشی نمودندو اینها بیانگر دردهای روانشناختی هستند که از نظر فرد قابل تحمل است و طبق این رویکرد باعث میشود که ایده خودکشی در فکر فرد شکل بگیرد.

کارشناس پیشگیری بهزیستی استان مرکزی افزود:در این رویکرد اعتقاد به این است که این دردورنج به تنهایی برای بروز خودکشی کافی نبوده و لازم است یک عامل دیگر نیز به وجود بیایدکه این عامل دوم ناامیدی است یعنی فرد که با دردورنج روبه رو میشود تلاش میکند دردورنج را برطرف نمیاد و بعد ازتلاش های متوالی و مثمر ثمر نبودن و زمانی که به درماندگی آموخته شده میرسد امید برای نجات از وضعیت ندارد و اراده خودکشی در فرد قویتر میشود.     

کد خبر 116900

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد