رسانه| دشتستان| مسابقات استانی بومی محلی و سنتی ویژه معلولین در برازجان برگزار شد/تصاویر

اتحادخبر-زینب رنج کش: مسابقات استانی بومی محلی و سنتی ویژه معلولین صبح چهارشنبه۲۱شهریور ماه با حضور سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان بوشهر، رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان بوشهر، سرپرست هیات ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی شهرستان دشتستان، رئیس بهزیستی شهرستان دشتستان، در سالن ورزشی امام رضا(ع) برازجان برگزارشد.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان بوشهر، در گفتگو با خبرنگار اتحادخبر در توضیح این مسابقه اظهار کرد: این مسابقه بومی محلی است که در شهرستان دشتستان برگزارشد و تیم های منتخبی که در شهرستان های خود بالا آمدند و کسب مقام کردند را امروز میزبان هستیم تا با هم به رقابت بپردازند.  

محمدکرمی افزود: افرادی که در این مسابقه شرکت کردند، ورزشکاران توانخواه و توانیابی هستند که در روستا زندگی می کنند این برنامه مختص توانخواهان روستایی است.

وی گفت: در این برنامه پنج الی شش رشته ورزشی بومی و محلی وجود دارد تا ورزشکاران در آن شرکت کنند که می توان به بازی هفت سنگ، دال پلان، لی لی، مچ اندازی و دوز فیزیکی اشاره کرد.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان بوشهر گفت: از افراد توانخواه ورزشکاری که حضور دارند، ۶نفر آقا و ۶نفر خانم به مسابقه کشوری در بابلسر مازندران که مهرماه برگزار خواهد شد راه پیدا خواهند کرد؛ تا در سطح کشوری نیز با حریفان خود به رقابت بپردازند.

محمد کرمی در مورد هدف از برگزاری این مسابقات، افزود: هدف، شادابی و حفظ اعتماد بنفس و خروج از انزوا توانخواهانی است که در روستاها زندگی می کنند و باید به واسطه شناسایی استعدادهایشان، دیده شوند و بازگردانی روحیه به آن ها نیز دیگر هدف ما برای برگزاری این مسابقات است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار اتحادخبر، درخصوص حمایت از این ورزشکاران، اظهارکرد: افرادی که استعداد دارند و توانایی مقام آوری دارند، به هیات های نابینایان و ناشنوایان و...معرفی می کنیم تا در سطح های مختلف کشوری و... به مسابقات قهرمانی بروند و مراحل ترقی را طی خواهند کرد.

سعید اسماعیلی افزود: در بحث فرستادنشان به مسابقات کشوری نیز با بهزیستی می توانیم همکاری کنیم و حتی در بحث آموزش نیز همکاری لازم را با این عزیزان خواهیم داشت.

مجری cbr توانبخشی مبتنی بر جامعه شهرستان دشتستان، در توضیح مسابقات برگزارشده در این روز گفت: هرکدام از این رشته ها مختص یک نوع معلولیت است مثل مچ اندازی که مخصوص معلولان از ناحیه بینایی است، هفت سنگ شنوایی و کلامی، لی لی معلولان ذهنی و دوز فیزیکی و دال پلان نیز مختص توانخواهان جسمی و حرکتی است.

ستاره دهداری افزود: در این مسابقه از شهرستان های بوشهر، گناوه، تنگستان و دشتی و دشتستان هم خانم و هم آقا حضور داشتند.

شایان ذکر است؛ در این مسابقه، محمدحسین محمدی مقام اول دال پلان در مردان از دشتستان، فرشته یاقوتی نفر اول دال پلان زنان از دشتی، عباس حسینی از دشتستان هفت سنگ آقایان مقام اول را کسب کردند.

به همین ترتیب سیده هاجر نورخواه از بوشهر مقام اول هفت سنگ بانوان، در مسابقه دوز فیزیکی آقایان نیز کرامت کرمی مقام اول از تنگستان، دوز پا فیزیکی بانوان سحر رضایی نفر اول از دشتستان، رشته مچ اندازی در وزن ۶۰ کیلو گرم ریحانه اسلام پور از دشتستان مقام نخست، آقای دژگاهی از دشتی در وزن ۶۰ کیلو مقام اول را کسب کردند.  

فرشاد رحیمی در وزن ۸۰ کیلو از دشتستان مقام اول، آقای دلواری در وزن ۹۰ کیلو از تنگستان مقام اول، در مسابقه لی لی ام البنین نادری مقام نخست از گناوه، در مسابقه لی لی مرتضی محمودی مقام اول از گناوه را کسب کردند.


 

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان بوشهر در پاسخ به سوال خبرنگار اتحادخبر درخصوص عدم توازن بین سطح معلولینی که در بازی دوز فیزیکی که یکی دارای معلولیت سخت و شدید و دیگری متوسط بود گفت: در این بازی فردی که دچار معلولیت با سطح متوسط بود توانست مقام اول را کسب کند، متاسفانه هر چند سال یکبار از فدراسیون جانبازان و معلولین از کشور می آیند و کلاس بندی می کنند یعنی هر ورزشکار در سطح خودش به رقابت می پردازد اما اکنون چند سال از آخرین باری که برای کلاس بندی آمدند می گذرد و ما کاری نمی توانیم کنیم و این مسابقه صرفا برای این است تا توانخواهانمان از انزوا بیرون بیایند.

رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان بوشهر در خصوص حمایت های این هیئت از ورزشکاران معلول، اظهار کرد: با توجه به امکاناتی که در اختیار داریم، توانایی این را داریم تا روستاهایی که دارای خانه های وررش هستند، خدمات ورزشی و تجهیزات ورزشی را در اختیارشان می گذاریم، چون ما در بُعد ورزش همگانی می توانیم فعالیت کنیم اما در بحث قهرمانی نمیتوانیم.

کد خبر 117057

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد