اورژانس اجتماعی، خدمتی منحصر و برند سازمان بهزیستی است

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در دوره آموزشی مداخلات حرفه‌ای مددکاری با تمرکز بر خدمات سرپایی که ویژه مددکاراورژانس اجتماعی برگزار گردید، گفت: آموزش یکی از ارکان بهره‌وری به خصوص در کارهای گروهی است. یک نگرانی در حوزه آموزش وجود دارد و آن هم این است که اگر نیروی متخصص که برای آموزش آنها هزینه‌های بسیاری سازمان متقبل شده، روزی شغل خود را ترک کنند، این ضرری هنگفت برای سازمان تلقی می‌شود. درحالیکه اگر نیرو آموزش نبیند و در موقعیت شغلی خود ماندگار شود، در این حالت خسارت عمیقتری متوجه سازمان میگردد. برخی آموزش را هزینه تلقی می نمایند درحالیکه آموزش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری در زمینه تحقق اهداف سازمانی است. نیروی انسانی بر اساس امکانات، مهارتها، دانش و نگرش خویش که از آموزش کسب کرده است، در طی مراحل مختلفی می‌تواند نقش بسزایی در بهبود و افزایش بهره وری داشته باشد.

مسعود فیروزی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی از خدمات طلایی بهزیستی است، گفت: اورژانس اجتماعی خدمتی منحصر به فرد است و برند تخصص بهزیستی است. هیچ سازمان دیگری در کشور، چنین خدمتی به جامعه ارائه نمی‌دهد. اورژانس اجتماعی، خدمات بهزیستی را از سطح به عمق می‌برد ودر رابطه با علت شناسی، مدیریت آسیب‌ها، استفاده از تجربیات و دانش انباشته شده برای پیشگیری از آسیب‌ها در آینده کاربردی است . اورژانس اجتماعی ضمن اینکه در زمان حاضر خدمات منحصر به فردی را ارائه می‌دهد ، می‌تواند دستمایه‌ای برای آینده پژوهی در زمینه کاهش آسیب‌ها باشد.

وی افزود: درحال حاضر با کمبود نیرو انسانی در اورژانس مواجهیم. اگر بخواهیم خدماتی کامل، جامع و به نحو احسن در خراسان رضوی ارائه دهیم و اعزام‌ها تقریبا برای تمام موارد ضرری انجام گیرد، باتوجه به محدودیت‌هایی که مواجه هستیم باید تعداد تیم‌های اورژانس اجتماعی و سرمایه گذاری در این حوزه تا سه برابر افزایش یابد. امیدواریم همچنان که سازمان بهزیستی کشور پیگیر افزایش امکانات و سرمایه گذاری در حوزه اورژانس اچتماعی است، سایر دستگاه‌های بالادستی که تامین اعتبار و بودجه بر عهده آنها است نیز به این مهم بپردازند و طوری بشود که بتوانیم خدمات اورژانس اجتماعی را برای مداخله در فوریت‌ها و بحران‌های اجتماعی عمومیت ببخشیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ضمن بیان خداقوت به مددکاران اورژانس اجتماعی، گفت: امروزه  حضور کارکنانی که بتوانند در تصمیم گیری و ارائه راه حل برای مشکلات، پیشگام و مسئولیت پذیر باشند، برای سازمان‌ها امری ضروری است. سازمان‌های امروزی نه تنها به دانش و اطلاعات بسیار وسیع‌تری نیاز دارند، بلکه به استقلال، خوداتکایی، اعتماد به نفس و خلاقیت و ابتکار بیشتری نیز نیازمند هستند. در این میان مددکاران نقش بسزایی برعهده دارند و باید به اهمیت جایگاه شغلی خود واقف باشند. دوران مددکاری از دوران صرفا نصیحت و دلسوزی کردن، عبور کرده است. در حوزه علوم انسانی خصوصا در رشته روانشناسی و مددکاری  امروز یک روانشناس صرفا یک نصیحت کننده نخواهد بود و اگر دائما از طریق بازآموزی‌ها و مطالعه منابع جدید خود را به روز نکنیم، صرفا به یک نصیحت کننده تبدیل خواهیم شد. علوم انسانی در معرض تغییرات سریع و غیرقابل پیش بینی قرار دارد و دائما نظریه‌ها و تئوری‌ها، نوع تعاملات انسانی و... تغییر میکند.

وی افزود: مددکاری در حوزه اعتیاد به منظور جلوگیری از عود مجدد اعتیاد در سال‌های اخیر بسیار موثر واقع شده است. پس از ساماندهی معتادین متجاهر در کمپ‌های ماده 16 آنها مورد درمان قرار می‌گیرند و درنهایت ترخیص می‌شوند. آمارها حاکی از آن هستند که 80 درصد بهبود یافته‌ها مجددا به سمت اعتیاد باز می‌گردند زیرا زمانی که فرد ترخیص می‌شود، مشکلات او ریشه یابی و رفع نمی‌شود، گسست اجتماعی، طرد شدن از ناحیه اطرافیان خصوصا خانواده، داغ ننگ که بر پیشانی آنها می‌خورد و... در نهایت راهی برای فرد باقی نمی‌ماند و دوباره به همان پاتوق باز می‌گردد. در سال گذشته 1200 فرد بهبود یافته که از کمپ ماده 16 ترخیص شدند، توسط تیم‌های سیار خدمات مددکاری و روانشناسی برای آنها و خانواده‌هایشان انجام گرفت و درنهایت پس از ترخیص بازپیوند با خانواده برای آنها انجام گرفت و جمع کثیری از این افراد دیگر به سمت اعتیاد بازنگشتند و این بیانگر یک کار ارزشمند مددکاری بود که به صورت موردی و با احساس مسئولیت در زمان خاص و حساس انجام گرفت.

 

کد خبر 117453

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد