در رسانه| ۱۳ درصد جمعیت آذربایجان شرقی سالمند هستند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: حدود ۵۳۴ هزار نفر از جمعیت استان را افراد سالمند بالای ۶۰ سال تشکیل می دهند که البته در سال های آینده، ترکیب جمعیتی به سوی سالمندی سوق داده می شود.

فرگل صحاف در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به فرا رسیدن هفته سالمندان اظهار داشت: همه ساله ۷.۱ درصد به جمعیت جهان افزوده می شود در حالی که این افزایش برای جمعیت بالای ۶۰ سال، سه درصد است و این تفاوت، ترکیب جمعیتی جهان را به سوی سالمند سوق می دهد. وی ادامه داد: مطالعات نشان می دهد ، ۸۱.۷ درصد سالمندان کاملا مستقل و ۱۳.۳ درصد، نیازمند به کمک در انجام فعالیت‌های روزمره خود بوده و پنج درصد کاملا غیر مستقل و به دیگران وابسته هستند که در مجموع تعداد سالمندان نیازمند به خدمات توانبخشی مراقبتی حدود ۱۸ درصد سالمندان است.

۲۰ هزار نفر از سالمندان استان تحت پوشش بهزیستی

صحاف، ۵۳۴ هزار نفر از جمعیت استان را افراد سالمند بالای ۶۰ سال عنوان کرده و گفت: بدین ترتیب ۱۳ درصد کل جمعیت استان سالمند بوده که ۳.۸۱ درصد از آنان یعنی ۲۰ هزار و ۳۹۶ نفر نیز تحت پوشش بهزیستی هستند. از این تعداد ۱۳ هزار و ۵۸۹ نفر را سالمندان دچار ناتوانی و شش هزار و ۸۰۷ نفر را سالمندان زن سرپرست خانوار تشکیل می دهند .وی در خصوص نگهداری از سالمندان بی سرپرست و ناتوان در مراکز شبانه روزی گفت: از ۵۱ مرکز نگهداری معلولان و سالمندان استان، ۱۰ مرکز مختص سالمندان بوده که۴۴۱ نفر خدمت گیرنده سالمند در سال ۱۴۰۲ داشتیم.

هشت صدم درصد سالمندان استان در سراهای سالمندی نگهداری می شوند

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: همچنین یک مجتمع مسکونی هتل آپارتمانی ویژه سالمندان نیز در سطح استان داریم که در حال حاضر ۱۵ نفر خدمت گیرنده دارد. در مجموع، هشت صدم درصد سالمندان استان در سراهای سالمندان نگهداری می شوند.وی در خصوص مراکز روزانه آموزشی توانبخشی نیز گفت: این مراکز با همکاری بخش غیر دولتی با هدف رساندن گروه هدف به حداکثر سطح استقلال و عملکرد ایجاد شده اند. در این مراکز سالمند با مراجعه به مرکز از بسته خدمات تخصصی برخوردار و خود و خانواده اش از آموزش های لازم بهره مند خواهند شد که ۹ مرکز روزانه توانبخشی با خدمت گیرنده ۵۵۱ نفری در استان فعالیت می کنند.صحاف همچنین در خصوص مرکز ارائه خدمات توانبخشی سالمندان در منزل (ویزیت در منزل) گفت: برای سالمندانی که قادر به مراجعه به مراکز روزانه نیستند، با اعزام تیم تخصصی، خدمات توانبخشی و مراقبتی را در منزل با هدف ارتقاء سطح سلامت و رسیدن سالمند به حداکثر استقلال نسبی در عملکرد افراد انجام می گیرد که در این زمینه نیز پنج مرکز با ۲۳۶ نفرخدمت گیرنده فعال هستند.

تهیه و ابلاغ سند بومی با هدف اجرای سازی سند ملی سالمندان در استان

وی همچنین در ادامه از تهیه و ابلاغ سند بومی با هدف اجرای سازی سند ملی سالمندان در استان خبر داده و گفت: پیگیری اجرای سند شهر دوستدار سالمند در شهر تبریز با همکاری شهرداری و شورای شهر تبریز نیز در دستور کار است. صحاف همچنین از کسب رتبه اول کشوری در ارزیابی عملکرد شوراهای سالمندان در اثر همکاری خوب دستگاه های عضو شورای سالمندان استان خبر داد.

کد خبر 118420

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد