نقش خدمات پیشگیرانه در کاهش میزان بروز معلولیت‌های دوران سالمندی

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، گفت: ارائه خدمات پیشگیری در سطوح مختلف به افراد سالمند در کاهش میزان اختلالات و معلولیت‌های دوران سالمندی تاثیرگذار است و البته در این میان توجه به پیشگیری ارتقایی جایگاه ویژه‌ای دارد، زیرا یکی از مسایل عمده این گروه، فقر آموزش است.

محسن مروی افزود: در سال گذشته طرح آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی در تمامی شهرستان‌ها به کمک 46 تسهیلگر دوره دیده و  8هزار و 310 فرد میانسال که غالبا در مناطق روستایی و حاشیه شهری ساکن بودند اجرا گردید و تحت آموزش قرار گرفتند.

وی ادامه داد: طرح آگاهسازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی با هدف ارتقای دانش، تغییر نگرش و در نهایت تغییر رفتار و ایجاد سبک زندگی سالم درزمینه پیشگیری از معلولیت‌ها در گروه‌های هدف میانسال که بین 45 تا 60سال سن دارند و گروه‌های سالمند که بین 60 تا 85سال سن دارند با محوریت موضوعات سکته مغزی، بیماری قلبی- عروقی، استئوپروز، آرتروز، دیابت، سقوط و دمانس طراحی شده است. باتوجه به تاثیرگذار بودن برنامه‌های آگاهی‌بخش در ارتقای آگاهی، نگرش و رفتار آحاد مردم و... می‌توان ادعا کرد که برنامه آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها از بهترین راه‌های پیشگیری است.

معاون امور توسعه پیشگیری درخصوص گروه‌های هدف این برنامه، گفت: عموم مردم درصورت تمایل می‌توانند به‌صورت رایگان در این دوره‌ها شرکت نمایند. در سال گذشته این دوره‌ها برای افراد عضو کانون‌های بازنشستگی، افراد تحت پوشش بنیادهای فرزانگان و کانون‌های جهان دیدگان، افراد تحت پوشش کمیته امداد، فرهنگسراهای شهرداری و همچنین میانسالان تحت پوشش مراکز روزانه سالمندان، زنان سرپرست خانوار و افراد سالمند و میانسال تحت پوشش سازمان بهزیستی و... اجرا گردیده است.

 

وی افزود: گروه‌های هدف این برنامه، شرایط منحصر به فرد خود را دارند که یادگیری در آنها نیازمند شرایط خاص و آموزش‌های طراحی شده و دقیق می باشد. همانطور که بیان گردید تنها افزایش آگاهی آنها مدنظر نبوده و هدف کلی این برنامه تغییر رفتار و ارتقای واقعی کیفیت زندگی این افراد می‌باشد.

مروی درخصوص لزوم برگزاری این دوره‌های آموزشی ویژه سالمندان، گفت: براساس تعریف سازمان ملل متحد کشوری که بیش از 7 درصد کل جمعیت آن سالمند باشد، کشوری سالمند محسوب می‌شود. با توجه به اینکه براساس آخرین آمارها در سرشماری سال 95حدود 7/5 تا 7 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و حتی در بعضی استانهای کشورمان، جمعیت سالمندان به بیش از 8 درصد کل جمعیت آن استان نیز می‌رسد و در نتیجه زنگ خطر سالمندی برای ایران زده شده است.

 

 

کد خبر 118456

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد