لزوم عزم جدی برای مناسب‌سازی فضاها برای سالمندان

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: لازم است، عزم جدی برای مناسب‌سازی فضاها برای دسترسی سالمندان جامعه و گروه‌های مختلف جامعه به ویژه سالمندان جزم شود و سازمان‌های مرتبط به این قضیه ورود کنند

امین هاشمزهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان کشور است اما با توجه به اینکه متوسط سالمندی در کشور بین ۹ تا ۱۱ درصد است، در این استان نیز پنج درصد افراد سالمند وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های این استان همین است که میزان افراد سالمند در مقایسه با کشور کمتر است اما معضلی که وجود دارد، این است که در ۲۰ سال آینده طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی، جمعیت سالمندی، حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور را شامل خواهد شد و با شتاب به سمت سالمندی پیش می‌رویم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان افزود: بهزیستی به منظور آماده‌سازی برای این فرایند، برنامه‌ریزی کرده است تا زیرساخت‌ها را برای نسلی که رو به سالمندی می‌رود، آماده کند.

وی با بیان اینکه در بحث مناسب‌سازی فضاها و دسترسی‌پذیری سالمندان با معضلات و تنگناهای زیادی مواجه هستیم، گفت: بسیاری از معابر شهری برای سالمندان مناسب نیست، دسترسی به بسیاری از فضاهای آموزشی، فرهنگی و ورزشی برای سالمندان مشکل است و مهم‌تر اینکه حمل‌ونقل نیز برای سالمندان اصلاً مناسب نیست.

هاشمزهی بیان کرد: لازم است که عزم جدی برای مناسب‌سازی فضاها برای دسترسی سالمندان جامعه و گروه‌های مختلف جامعه به ویژه سالمندان جزم شود و سازمان‌های مرتبط به این قضیه ورود کنند.

وی یادآور شد: گرچه سالمندان به گروه‌های مختلفی از جمله سالمند جوان، سالمند میانسال و سالمند پیر تقسیم می‌شوند طبیعتاً همه به سوی سالمندی پیش می‌رویم و مسئولان باید دست کم به سالمندی خودشان نیز فکر کنند.

از مراکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان در سیستان و بلوچستان استقبال نمی‌شود

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان سیستان و بلوچستان افزود: یکی از نیازهای جامعه این است که برنامه‌ها را به سمت حمایت از سالمندان ببریم و بهزیستی به موضوع حمایت‌های اجتماعی سالمندان و بحث تغییر سبک زندگی افرادی که به سمت سالمندی پیش می‌روند و همچنین بحث مهارت‌های مختلف در این قضیه ورود کرده است.

وی ادامه داد: موانعی وجود دارد که پذیرفتن اینکه جامعه به سمت سالمندی پیش می‌رود، برای جامعه جوان سخت است اما باید بپذیریم که همه به سمت سالمندی می‌رویم.

هاشمزهی تصریح کرد: قانون جامع حمایت از معلولان که در سال ۹۶ و ۹۷ بازنگری و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، یکی از غنی‌ترین قوانین مرتبط با امور معلولان در دنیاست که در این قانون همه ادارات و به ویژه شهرداری‌ها موظف شدند، بحث صدور پروانه و پایان کار را ملزم بر مناسب‌سازی برای تردد معلولان کنند.

وی گفت: سازمان بهزیستی به عنوان متولی امور معلولان و دبیرخانه شورای سالمندان و دبیرخانه شورای مناسب‌سازی وظیفه دارد که نظارت بر مناسب‌سازی ساختمان‌ها و معابر شهری را انجام دهد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در سازمان بهزیستی تنها دو مرکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان داریم و به دلیل بافت غنی فرهنگی که هم در سیستان و هم در بلوچستان وجود دارد، خانواده‌ها، سالمندان را که در خانواده به عنوان ریش‌سفید و معتمد شناخته می‌شوند، از خودشان دور نمی‌کنند، از این رو این مراکز در استان استقبالی نمی‌شود و در دو سال اخیر مجبور شدیم، کلینیک‌ها و مراکز را به سمت خانه‌های توانبخشی سالمندان سوق دهیم اما باز هم ظرفیت این خانه‌ها تکمیل نیست.

وی یادآور شد: باید بپذیریم که خانواده‌ها هسته‌ای شدند و شرایط اقتصادی تغییر کرده و کم کم تغییر فرهنگ در حال انجام است و شرایط به سمتی پیش می‌رود که افراد برای والدینشان پرستار بگیرند و یا آنها را به سمت مراکز سالمندان سوق بدهند.

برای گسترش خدمات به سالمندان خیرین به یاری بیایند

هاشمزهی تاکید کرد: باید این را بپذیریم که این تغییر نگرش در نسل انجام می‌شود و ما باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم، در وهله اول باید این فرهنگ را تقویت کرده و از ابزارهای مختلف اجتماعی برای حمایت خانواده‌ها از سالمندان استفاده کنیم و در وهله بعد باورها را گسترش دهیم، چرا که عبور از این مرحله به مرحله بعد نباید به راحتی انجام شود و این تغییر نگرش در نسل ما به راحتی شکل نگیرد.

وی گفت: در بهزیستی علاوه بر خانه سالمندان و مراکز شبانه‌روزی، مراکز روزانه سالمندان را داریم که وظیفه آموزش، بهداشتی، درمانی و توانبخشی سالمندانی را که مراجعه می‌کنند دارد و سازمان بهزیستی در قبال این خدمات یارانه‌ای را به این مراکز ارائه می‌دهد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: ما در سازمان بهزیستی دست یاری را به سمت همه به ویژه خیران و نیروهای متخصص دراز می‌کنیم، تا ما را در گسترش خدمات به ویژه خدمات سالمندی یاری دهند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو مرکز شبانه‌روزی سالمندان با ظرفیت هر کدام ۵۰ نفر و ۳ خانه سالمندان در سطح استان داریم که هر خانه ظرفیت ۱۰ نفر را دارد و به طور کلی ۱۳۰ نفر از سالمندان در مراکز بهزیستی استان نگهداری می‌شوند که اکثر فاقد خانواده بوده و مجهول‌الهویه هستند.

کد خبر 118571

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد