کُردستان، پانزدهمین استان پیـرِ کشور

مدیرکل بهزیستی استان کردستان گفت: استان کردستان پانزدهمین استان پیر کشور است.

حسین رسولی افزود: در بین شهرستان‌ های استان، بیجار با ۱۶/٥ درصد پیرترین و مریوان با ۷/۹ درصد جوان‌ترین شهرستان‌ها هستند.

رسولی به‌ مناسبت روز جهانی سالمندان، در گفت‌وگو با روابط عمومی بهزیستی استان کردستان، با اشاره به جمعیت سالمند استان، اظهار کرد: براساس آخرین آمار موجود که مربوط به ابتدای سال ۱۴۰۲ است، ۲۱۶ هزار نفر از جمعیت استان بالای ۶۵ سال سن داشته و جزو سالمندان محسوب می‌شوند که از این تعداد ۱۲۱ هزار نفر زن و ۹۵ هزار نفر مرد هستند. 

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی؛ هر جامعه‌ای که ۱۲ درصد افرادش بالای ۶۵ سال باشند جامعه پیری محسوب می‌شود، گفت: ۱۱ درصد از جمیعت استان کردستان را سالمندان تشکیل می دهند و تا چند سال آینده استان کردستان جز استان های پیر محسوب می شود. 

مدیرکل بهزیستی استان کردستان با بیان اینکه جمعیت کشور و استان ما به سمت پیری می‌رود، گفت: از یک‌سو با افزایش امید به زندگی و شرایط مناسب جهت تامین رفاه و سلامت شاهد افزایش سالمندی مولد در جامعه هستیم، اما متأسفانه از سوی دیگر نرخ زاد و ولد در جامعه پایین آمده که این امر می‌تواند مسئله ساز باشد و ما را به سمتی ببرد که جمعیت جوان و نیروی کار کشور کاهش یابد که پیامدهای جبران ناپذیری در حیطه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد.

لذا انتظار بر این است که تمامی دستگاه های عضو شورای سالمندان تعاملات بین بخشی و رسالت مهم در حوزه سالمندی را اجرا کنند تا بدینوسیله مسئله سالمندی در کشور ما به عنوان فرصت و نه تهدید تبدیل گردد.

کد خبر 118593

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد