بررسی چالش های حوزه پیشگیری در نشست علمی کاربردی مدیران و روسای بهزیستی خراسان رضوی

در دومین روز از نشست هم اندیشی مدیران ستادی و روسای بهزیستی شهرستان‌های استان خراسان رضوی مهم‌ترین و عمده‌ترین چالش‌های حوزه پیشگیری به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در دومین روز همایش گفت: خوشبختانه با کمک تمامی همکاران‌مان در شهرستان‌ها توانسته‌ایم برش برنامه غربالگری بینائی را تحقق بخشیده و پوشش حداکثری داشته باشیم. علاوه بر این، طرح‌های پیشگیری از اعتیاد وآسیب‌های اجتماعی در اکثر شهرستان‌ها در حال اجرا است و خوشبختانه خلاقیت ونوآوری‌های بسیاری دراجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در شهرستان‌ها مشاهده می‌شود.

غلامحسین دلبری افزود: اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد مانند ارتقاء توانمندی‌های شناختی ورفتاری، پازک وبرنامه‌های پیشگیری ازآسیب‌های اجتماعی از جمله طرح‌های آموزشی بسیار علمی و استاندارد می‌باشد که به‌صورت کارگاهی ومشارکت فعال شرکت‌کنندگان و به‌عنوان یک برنامه جدید توسط این حوزه اجرا گردیده است. استفاده ازظرفیت طرح یاریگران زندگی درروستا جهت توسعه برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی واعتیاد با مشارکت دستگاه‌های عضو کانون از جمله برنامه‌های جدید این حوزه است.

وی خاطرنشان کرد: عدم دسترسی به اطلاعات کودکان ۳تا ۶سال در هر شهرستان و تعیین برش شهرستانی وسطح انتظاربالاتر ازوضعیت موجود دربرنامه‌های غربالگری بینایی واضطراب یکی از مشکلات همکاران ما در دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها می‌باشد که در تلاشیم از طریق عقد تفاهم نامه با شبکه بهداشت جهت دریافت اطلاعات وشناسائی کودکان ۳تا۶ساله گامی در راستای رفع این مشکل برداریم. عدم همکاری در ثبت آمار مراجعین توسط مراکزمشاوره خصوصی درشهرستان‌ها یکی از چالش‌های مطرح شده در این همایش بوده است.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه کمبوداعتبارات درراستای اجرای برنامه‌های پیشگیری ازاعتیاد از جمله چالش‌های این حوزه می‌باشد، گفت:نظارت مشترک بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی از مراکز درمان اعتیاد سرپایی به‌خصوص در زمینه نظارت بر فعالیت واحد آگونیست، تاکید بر ارائه خدمات روانشناختی ومددکاری به بیماران تحت درمان در مراکزدرمان اعتیاد سرپائی ومراکزاقامتی میان مدت، ادامه درمان بیماران ترخیصی ازمراکزماده ۱۶، عدم دریافت نتیجه وارزیابی اجرای برنامه‌های آگاهسازی واطلاع رسانی خط ملی اعتیاد و۱۴۸۰  از جمله مشکلاتی است که همکاران ما در ادارات بهزیستی شهرستان‌ها با آن مواجه می‌باشند.

وی افزود: در این راستا قرار است مکاتباتی با معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان مربوطه جهت انجام بازدیدهای مشترک کارشناسی داشته باشیم. نظارت تخصصی برخدمات روانشناختی ومددکاری مراکزونیزاطلاع‌رسانی برنامه‌های آموزشی دفتر اعتیادبه ذینفعان، همکاری بین بخشی به جهت استفاده ازظرفیت‌های موجود دستگاه‌ها در پیشبرد کامل اهداف پیشگیری از اعتیاد از جمله راهکارهای درنظر گرفته شده برای مرتفع ساختن چالش‌ها در این حوزه است. با توجه به حساسیت برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد مخصوصا آسیب‌های اجتماعی، روسای محترم شهرستان‌ها قبل از پذیرش وظایفی دراین بخش باید با معاونت امور پیشگیری هماهنگی لازم را انجام دهند.

دلبری خاطرنشان کرد: در آینده مکاتباتی با دانشگاه علوم پزشکی انجام خواهیم داد و مسائل و مشکلات این حوزه را مطرح می‌سازیم همینطور، آمار تماس گیرندگان به خط ملی اعتیاد ومشاوره تلفنی ۱۴۸۰به تفکیک شهرستان برای مسئولین هر شهرستان ارسال خواهد شد.

کد خبر 83539

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد