یکی از شاخص‌های مهم برای سنجش توسعه هر کشوری، وضعیت زنان و سطح توانمندسازی این قشر است

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی پس از حضور در مراکز مثبت زندگی و نظارت بر نحوه تکمیل پرسشنامه الکترونیکی زنان سرپرست خانوار، گفت: یکی از شاخص‌های مهم برای سنجش توسعه هر کشوری، وضعیت زنان و سطح توانمندسازی این قشر است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی، دکتر مسعود فیروزی به‌همراه کارشناس مسئول دفتر توانمندسازی خانواده و زنان اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با حضور در مرکز مثبت زندگی مستقر در یکی از محلات شهرستان مشهد، جهت اطمینان از آشنایی مددکاران با نحوه اجرای پرسشنامه الکترونیک وضعیت اقتصادی، روانی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار، مراحل تکمیل پرسشنامه را مورد نظارت و بررسی قرار دادند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این بازدید با بیان اینکه پرسشنامه مذکور از بخش‌های اقتصادی و روانی_اجتماعی تشکیل شده است، گفت:  این پرسشنامه پس از بررسی نهایی توسط دفتر تخصصی بهزیستی کشور در سامانه مثبت زندگی تعبیه و توسط مراکز مثبت زندگی برای تمامی خدمت گیرندگان تکمیل می‌شود.  بخش روانی_اجتماعی دارای ۷ خرده‌مقیاس بوده و مولفه‌های توانمندسازی اجتماعی از جمله: دانش، آگاهی، قدرت تصمیم‌گیری، مشارکت و... را اندازه‌گیری می‌کند. سوالات بخش اقتصادی نیز وضعیت کلی مسکن، اشتغال و درآمد، تحصیلات، بهداشت و... را براساس استاندارهای جهانی مورد سنجش قرار می‌دهد. نتایج به‌دست آمده به مددکاران کمک می‌کند که تلاش برای توانمندسازی مراجعین را دقیق‌تر انجام دهند.

وی افزود: ارزش‌های اساسی توسعه پایدار هر جامعه‌ای بر محور ارتقای کیفیت زندگی و توانمندسازی انسان‌ها تکیه دارد. توانمندسازی فرایندی است که از طریق آن افراد کنترل بیشتری بر تصمیم‌گیری‌ها، شیوه زندگی و فعالیت‌هایی که بر نوع زندگی آنان مؤثراست، خواهند داشت. سیاست‌گذاری و تدوین برنامه‌هایی در جهت استقلال فردی و خودکفایی مالی و خروج زنان سرپرست خانوار و خودسرپرست از تحت پوشش سازمان بهزیستی، افزایش عزت‌نفس و کاهش فشارهای روحی و روانی، ارائه تسهیلات اشتغال، بهبود رفاه فردی، پرداخت کمک‌هزینه‌های تحصیلی، ودیعه مسکن ، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی و ... که توسط بهزیستی به مددجویان ارائه می‌گردد، تنها یک هدف را دنبال می‌کند و آن هم توانمندسازی است. یکی از ضرورت‌های تکمیل این پرسشنامه نیز سنجش و ارزیابی دقیق سطح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار براساس معیارها و شاخص‌های معتبر علمی می‌باشد .

کد خبر 89015

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد