سالمندی پویا و نقش انکار ناپذیر آن در توسعه‌یافتگی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، گفت: لزوما رابطه معکوس و مخربی بین توسعه‌یافتگی و سالمندی وجود ندارد، گفت: نیروی جوان موتور حرکت و سالمندان شعور حرکت برای رسیدن به توسعه هستند.

دکتر مسعود فیروزی افزود: سالمندان، بزرگانِ شهر ما هستند. مشارکت سالمندان به عنوان قشری سرشار از تجربه، باید مورد توجه قرار گیرد. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند " البرکات مع الکبائر" یعنی برکت با سالمندان شما قرین است. این بدان معنی است که توسعه با بزرگان، شیوخ و افراد مو سپید اتفاق می‌افتد. اتفاقا کشورهایی که نرخ سالمندی‌ آنها از نرم جهانی بالاتر است، توسعه یافته‌تر هستند.

وی با بیان اینکه در دوران سالمندی، بهزیستیِ روانشناختی افراد کاهش می‌یابد و موجب افزایش احتمال ابتلاء آنها به بیماری‌ها می‌گردد، گفت: آماده ساختن جمعیت برای دوران سالخوردگی باید به عنوان سیاست اجتماعی-اقتصادی در نظر گرفته شود. باید در راستای تحقق یک سالمندی پویا و سالم برای افراد جامعه برنامه‌ریزی کرد و تلاش کنیم که افراد با صحت و سلامت پا به سالمندی بگذارند، نه با سبدی از بیماری‌ها، مشکلات اقتصادی، اجتماعی و... سالخوردگی فعال به معنی فرآیند به حداکثر رساندن سطح سلامت، مشارکت و امنیت افراد سالمند به منظور تقویت زندگی آنها است. هدف دانش امروزی تنها طولانی کردن دوران زندگی نیست، بلکه توجه به این است که سال‌های عمر انسان با آرامش، سلامت جسمی و روانی سپری گردد، در صورتی که چنین شرایطی مهیا نشود، پیشرفت‌های علمی برای تامین زندگی طولانی‌تر، بی‌نتیجه و مخاطره آمیز خواهد بود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، خاطر نشان کرد: سالمندان سال 1430 جوان‌های سی ساله کنونی هستند. اگر به مفهوم سالمندی پویا در جامعه توجه گردد و برای تحقق آن برنامه‌ریزی شود، دیگر نگرانی و ترس از سالمندی در جامعه وجود نخواهد داشت. ترس از پیری عمومیت دارد و در سنین میانسالی اوج می‌گیرد. پایه اصلی ترس از سالمندی، اضطراب از کاهش توان فردی و تنها ماندن است. یادگیری مهارت‌های جدید، مشغول نگه داشتن ذهن، ایجاد انگیزه در جستجوی تازگی و حل مشکلات زندگی روزمره کلید مهمی در حفظ پیری شناختی موفق است.

وی با بیان اینکه 5 هدف کلی در سند ملی سالمندان اندیشیده شده است، گفت: ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان، تقویت حمایت‌های اجتماعی، تامین منابع مالی پایدار از جمله اهداف این سند می‌باشد و وظایف نهادها در راستای نیل به این اهداف در آن به‌طور کامل اندیشیده شده است. مردان و زنان سالمند مانند سایر افراد جامعه سهمی از جامعه و امکانات موجود دارند و در صورتی سالمندی با عزت را برای افراد جامعه متصور خواهیم بود که به  حقوق سالمندان در جامعه به خوبی توجه گردد.

کد خبر 90719

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد