به بهانه دهم مهرماه؛ روز جهانی بدون خشونت

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، گفت : اعلام خشونت‌های خانگی به خط ١۲۳ اورژانس اجتماعی جهت مداخله فوری در بحران، دریافت اطلاعات و مشاوره تلفنی از طریق خط صدای مشاور ١۴۸۰ و نیز دریافت مشاوره پیشگیری و درمان اعتیاد از طریق خط ملی اعتیاد ۰۹۶۲۸ یکی از فعالیت‌های گسترده بهزیستی در راستای کاهش خشونت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

دکتر مسعود فیروزی، افزود: 80درصد تماس گیرندگان با خط ملی اعتیاد را زنان تشکیل می‌دهند. زنانی که درگیر اعتیاد همسران، فرزندان و گاها خودشان می‌باشند. دراین میان زنانی نیز هستند که درگیر خشونت همسران مصرف کننده می‌باشند. زنان وکودکانی که دارای سرپرست معتاد هستند در مواردی قربانی خشونت خانگی می‌گردند. افراد معتاد به دلیل سوء مصرف مواد گاها  قادر به کنترل رفتار و اعمال خود نیستند و در برخی موارد فجایع و اتفاقات جبران‌ناپذیری را رقم می‌زنند.

وی با بیان اینکه یکی از محتواهای آموزشی ارائه شده در برنامه پازک، پیشگیری از خشونت خانگی است، گفت: برنامه پیشگیری از اعتیاد در زنان وکودکان که اصطلاحا (پازک) نامیده می‌شود، یکی از برنامه‌های تدوین و اجرا شده توسط سازمان بهزیستی در راستای آموزش پیشگیری از اعتیاد در زنان دارای همسر معتاد می‌باشد. در این طرح، ضمن ارائه خدمات روانشناختی به زنان برای حفظ خود، فرزندان و اعضای خانواده‌شان از اعتیاد،‌ عواملی که آنها را بیشتر در معرض خشونت همسران‌شان قرار می‌دهد و راهکارهایی نیز برای تامین امنیت زنان به آنها آموزش داده می‌شود. این باور که فرد قربانی در وقوع خشونت مقصر بوده یا اینکه خشونت یک موضوع کاملا شخصی است و باید درخانه بماند و جایی بازگو نشود، قطعا یک باور اشتباه است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: برنامه پازک به‌دنبال توانمندسازی زنان و کودکان به خصوص زنانی است که دارای همسر معتاد هستند یا یکی از اعضای خانواده آنها دارای اعتیاد است. در این طرح راه‌های پیشگیری از اعتیاد در زنان و فرزندان‌شان به آنها آموخته می‌شود. در حال حاضر طرح پازک در 4شهرستان در حال اجرا می‌باشد.

کد خبر 90724

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد