امید و نقش آن در سلامت و بهداشت روان

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: ایجاد روحیه امید و خودباوری به‌منظور توانمندسازی جامعه هدف یکی از مسئولیت‌های بهزیستی است. امید، افراد را به سمت تلاش بیشتر برای دستیابی به موفقیت‌های فردی، اجتماعی و ملی سوق می‌دهد.

دکتر مسعود فیروزی افزود: امید همواره به عنوان یک موضوع اخلاقی در آیات و روایات مورد تاکید قرار گرفته است. اعتقاد به مبدا هستی و امید به رحمت بی‌انتهای او روزنه‌ای را در دل آدمی ایجاد می‌کند که تسلی بخش روح خسته و آزرده او می‌گردد و هیچگاه در فراز و فرودهای زندگی احساس تنهایی نمی‌کند. تهذیب نفس، افزایش شوق و محبت به خدا، اصلاح و تربیت و انجام اعمال نیک از پیامدهای امید در آموزه‌های اسلامی است.

وی با بیان اینکه تزریق امید در جامعه منجر به نشاط اجتماعی و اعتلای جامعه می‌شود، گفت: مقام معظم رهبری امید آفرینی را ریشه‌ای‌ترین جهاد معرفی می‌کنند و همواره بر ایمان و امیدآفرینی در جامعه تاکید می‌نمایند. این کلیدواژه در کنار اقتصاد و تولید، مفهوم محوری بیانات راهبردی ایشان است. سیاه‌نمایی و ناامید کردن مردم، راهبرد اساسی دشمن است زیرا به نقش امید در اعتلاء و پیشرفت یک جامعه آگاه است.

وی افزود: امید اساس همه تلاش‌های مفید و پرثمر انسانی و منشا اصلاح امور در جامعه است. افراد امیدوار از سلامت روان بالایی برخوردارند و سهم بسیاری در فعالیت‌های نیکو و خیرخواهانه دارند. آنها در تلاشند تا برای خود و دیگران زندگی سالمی بسازند. امید نیرویی است که انسان را ترغیب می‌کند تا در سخت‌ترین شرایط به راه خود ادامه دهد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همواره شاهد موفقیت توانخواهان بسیاری بودیم که قدرت امید و انگیزه آنها بر محدودیت‌های جسمی‌شان غلبه کرده و توانسته‌اند افتخارات بزرگی را رقم بزنند. انسان امیدوار برای رسیدن به اهدافش از موانع عبور می‌کند. حتی اگر با موانع بزرگ مواجه شود، باز هم عقب نمی‌نشیند و از طریق حل مسئله راه‌های مختلف را آزمون می‌کند و با پشتکار و پیگیری در صدد رسیدن به اهداف خود بر می‌آید. افراد امیدوار در گذشته نمی‌مانند و معتقدند هر آینده‌ای به عملکرد فرد در حال بستگی دارد.

وی در انتها خاطرنشان کرد: در دنیای امروز و در فضای گسترده تبلیغات رسانه‌ای و حجم وسیع اطلاعاتی که هرروزه در معرض آن قرار گرفته‌ایم و صحت آنها در بسیاری از موارد جای تردید دارد، باید مراقب حفظ سلامت روان خود و اعضای خانواده‌مان مخصوصا کودکان و نوجوانان که سرمایه‌های این مملکت هستند، باشیم. حالات روحی و روانی مطلق نیستند و در گذر زمان تغییر می‌کنند. لزوم بهره‌مندی از خدمات مشاوره و روانشناختی و کمک گرفتن از یک متخصص را در راستای حفظ سلامت روان در برهه‌های مختلف زندگی باید مدنظر قرار دهیم و درنهایت با حفظ انگیزه و امیدواری در جهت پیشرفت و ارتقای سطح کیفیت زندگی خود و ساختن جامعه‌ای سالم گام برداریم.

کد خبر 92639

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد