دیدار مدیرکل و معاون توانبخشی بهزیستی با مدیرعامل انجمن ام اس خراسان رضوی

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، مدیرکل به همراه معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی به‌بهانه دهم خردادماه روز جهانی ام اس که با شعار (تشخیص به موقع ام‌اس من) نامگذاری شده با مدیرعامل انجمن مردم نهاد ام اس خراسان رضوی دیدار کردند. در این جلسه چالش‌ها و نیازهای مبتلایان به ام اس، تعامل و هم‌افزایی بیشتر در راستای ارائه خدمات به این افراد مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

افزایش ماهانه 26 نفر به جمعیت افراد مبتلا به ام اس تحت پوشش انجمن ام اس خراسان رضوی

 مدیرعامل و عضو هیات امنا انجمن مردم نهاد ام اس خراسان رضوی در این جلسه، گفت: ماهانه بین 22 تا 29 نفر به جمعیت افراد مبتلا به ام اس تحت پوشش انجمن ام اس خراسان رضوی افزوده می‌شود.

سعید سیدزادگان افزود: در حال حاضر بیش از 5218 بیمار مبتلا به ام اس تحت پوشش این انجمن قرار دارند. خدمات این انجمن به دو بخش خصوصی و عمومی تقسیم می‌شود. تمامی افراد دارای بیماری ام اس تحت پوشش این انجمن از خدمات عمومی برخوردار می‌شوند.

وی افزود: درحال‌حاضر این انجمن با 83 مجموعه درمانی تفاهم‌نامه منعقد کرده است و تمامی افراد تحت پوشش این انجمن از خدمات درمانی این مراکز که دارای تخفیف یا در برخی موارد به‌صورت رایگان است، می‌توانند بهره‌مند شوند. برخورداری از خدمات دندانپزشکی، آزمایشگاهی، فیزیوتراپی، بینایی‌سنجی، سونوگرافی، کاردرمانی و... شامل این موارد می‌گردد.

مدیرعامل و عضو هیات امنا انجمن مردم نهاد ام اس خراسان رضوی ادامه داد: علاوه بر خدمات درمانی، این انجمن با مراکز آموزشی نظیر مراکز آموزش زبان یا به‌منظور مهارت آموزی با مجموعه‌ فنی و حرفه‌ای نیز تفاهم‌نامه منعقد کرده است. انعقاد تفاهم‌نامه با مراکز تفریحی آبی، ورزش در آب، باشگاه‌های ورزشی، ماساژدرمانی، خدمات مشاوره و روانشناختی، همکاری با برخی از وکلاء و.... باعث گردیده که تمامی افراد عضو این انجمن بتوانند از امکانات مراکز و مجموعه‌های طرف قرارداد که طیف وسیعی از خدمات را شامل می‌شود، برخوردار شوند.

وی در خصوص خدمات اختصاصی این انجمن، گفت: گروهی از بیماران که به‌تشخیص مددکاران و باتوجه به ارزیابی شرایط به لحاظ اقتصادی جزو دهک‌های کم درآمد باشند از خدمات تخصصی این انجمن بهره‌مند می‌شوند. خدمات تخصصی شامل توزیع بسته معیشتی، پرداخت کمک هزینه درمان و دارو، تهیه وسایل و تجهیزات کمک توانبخشی نظیر واکر، ویلچر، تخت و ... است. خدمات اختصاصی بسته به نوع نیاز و تشخیص مددکار و البته حمایت‌های خیرین ارائه می‌شود.

سیدزادگان با اشاره به شعار روز جهانی ام اس، گفت: بیماری ام اس سطوح مختلفی دارد و میزان ابتلاء خانم‌ها به این بیماری در تمامی نقاط جهان بیشتر از آقایان است. اگر زمان تشخیص بیماری به‌موقع باشد و افراد با بروز اولین علائم به پزشک متخصص مراجعه کنند از پیشروی بیماری جلوگیری خواهد شد و درمان مثمرثمر خواهد بود. کمبود ویتامین دی در بدن یکی از عوامل مستعد کننده بروز ام اس در افراد است. در جلساتی که با نمایندگان آموزش و پرورش داشتیم، عنوان کردیم که از طریق ارائه آموزش‌های لازم به نوجوانان در مقطع دبیرستان خصوصا دختران در راستای انجام آزمایش ویتامین دی و آشنایی با این بیماری و شناسایی افراد مستعد ابتلا به این بیماری می‌توان تا حد زیادی از بروز آن پیشگیری کرد.

دیدار مدیرکل و معاون توانبخشی بهزیستی با مدیرعامل انجمن ام اس خراسان رضوی

هر فرد دارای معلولیت بدون‌توجه به دهک درآمدی می‌تواند در بهزیستی تشکیل پرونده دهد

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این جلسه ضمن عرض خسته نباشید و خداقوت به افراد خدمت‌رسان به مبتلایان بیماری ام اس، گفت: هر فرد دارای معلولیت صرف‌نظر از دهک درآمدی یا شدت معلولیت می‌تواند در بهزیستی تشکیل پرونده دهد. افرادی که تحت پوشش قرار می‌گیرند مطابق دستورالعمل‌ها و نیاز خود از خدمات متنوع این سازمان برخوردار می‌شوند. متاسفانه گاها مشاهده می‌کنیم که توانخواه بسترگرا شده و هنوز در بهزیستی تشکیل پرونده نداده است و این موضوع واقعا ناراحت‌کننده است.

مسعود فیروزی افزود: جامعه هدف سازمان بهزیستی مطابق دستورالعمل‌های تعیین شده کاملا مشخص است و این تفاوت عمده این سازمان با برخی دیگر از نهادهای حمایتی است. بیماری MSدر زمره بیماری‌های خاص قرار دارد و صرفا به دلیل ابتلاء فرد به این بیماری نمی‌تواند تحت پوشش قرار گیرد. اما از آنجائی که بهزیستی متولی رسیدگی به امور افراد دارای معلولیت است، زمانیکه ابتلاء به ام اس مطابق نظر کمیسیون پزشکی موجب بروز معلولیت از قبیل بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، اعصاب و روان و... حتی با شدت خفیف هم بشود، در این حالت فرد می‌تواند تحت پوشش قرار گرفته و از خدمات بهزیستی برخوردار شود. درحال حاضر گروه وسیعی از افراد مبتلا به ام اس جزء توانخواهان تحت پوشش این سازمان می‌باشند و همانند سایرین از تمامی خدمات از قبیل مستمری ماهیانه، حق پرستاری، کمک‌های موردی، کمک هزینه درمان، وسایل توانبخشی و... برخوردار می‌شوند.

وی افزود: به‌منظور همکاری بیشتر و خدمت‌رسانی بهتر به افراد مبتلا به ام اس، پیشنهاد می‌کنم که موسسه خیریه و یک مرکز توانبخشی به‌منظور توانمندسازی این افراد تحت نظارت بهزیستی ایجاد شود تا شاهد همکاری و ارائه خدمات وسیع و گسترده‌تری به این عزیزان باشیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به خدمات ارزنده شهید رئیسی در دوران ریاست جمهوری، گفت: تعداد مستمری‌بگیران تحت پوشش این سازمان در ابتدای تشکیل دولت 63هزار و 224 نفر بودند که این آمار در حال حاضر به 92هزار و 532 نفر افزایش پیدا کرده است و حدود یک سوم افزایش تعداد مستمری‌بگیران فقط در عرض سه سال انجام گرفته است. افراد برخوردار از حق پرستاری خانواده محور از 2هزار و 47 نفر در ابتدای دولت سیزدهم به 11 هزار و 467 نفر افزایش داشته که این واقعا رقم قابل توجهی است. قطعا نوع نگاه شهید رییسی در خدمت به محرومان به یادگار باقی خواهد ماند.

140 هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در این جلسه، گفت: تمام افراد تحت پوشش این انجمن که به تشخیص شما دچار معلولیت می‌باشند را جهت معرفی به کمیسیون پزشکی و  تشکیل پرونده به بهزیستی معرفی کنید. نیازهای این افراد خارج از وقت کمیسیون پزشکی و با قید فوریت پیگیری خواهد شد. اگر توانایی مراجعه به کمیسیون پزشکی را نداشته باشد، همکاران ما به منزل ایشان مراجعه می‌کنند.

حمیدرضا علیزاده رضایی افزود: درحال حاضر تمامی افراد واجد شرایط از مستمری ماهیانه و تمامی معلولین دارای معلولیت با شدت شدید و خیلی شدید که در دهک یک و دو قرار دارند از حق پرستاری خانواده محور و حق پرستاری ضایعه نخاعی برخوردار گردیده‌اند. افراد دارای معلولیت بسته به نیاز خود و تشخیص مددکاری از لوازم کمک توانبخشی نظیر ویلچر، سمعک، واکر، عینک، تشک و... بهره‌مند می‌شوند. علاوه بر این در راستای پرداخت کمک‌های موردی و کمک هزینه درمان و... نیز برای این افراد می‌توانیم اقدام کنیم. در سال گذشته اعتبارات توانپزشکی و اندام مصنوعی حدود سه برابر سال‌های قبل بود و بیش از 90 درصد توانخواهان از کمک هزینه آرتز و پروتز برخوردار شدند.

وی خاطرنشان کرد: به‌منظور مناسب‌سازی منازل و خودرو افرادی که به‌واسه بیماری ام اس دچار معلولیت شده‌اند نیز می‌توانیم اقدام کنیم. درخصوص بیماران بسترگرا، تیم تخصصی جهت ارائه خدمت به منازل آنها اعزام می‌شوند. به منظور حمایت‌های بیشتر مددکاران ما در کنار همکاران شما در این انجمن قرار می‌گیرند و از طریق ارتباط بیشتر می‌توان خدمات گسترده‌تر و باکیفیت‌تری را به افراد تحت پوشش ارائه داد. قطعا اولین اعتبار ابلاغی برای کمک هزینه درمان تخصیص داده خواهد شد و مستقیما به حساب توانخواهان واریز می‌گردد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، افزود: اعطای وام قرض‌الحسنه اشتغال به افرادی که گواهی فنی حرفه‌ای یا جواز کسب داشته باشند و همینطور کارفرمایانی که توانخواهان را  به کارگیری می‌کنند، از دیگر خدماتی است که به این عزیزان تعلق می‌گیرد.

کد خبر 109016

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد