کارگاه بازآموزی ویژه تسهیلگران مجری طرح مانا برگزار گردید

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، کارگاه بازآموزی تسهیلگران برنامه مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران درجهت ارتقای سلامت اجتماعی (مانا) با حضور ۳۴ تسهیلگر از شهرستان‌های مختلف در محل اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار گردید.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در این خصوص، گفت: به‌استناد قانون برنامه پنجساله ششم توسعه کشور، سازمان بهزیستی با همکاری موسسات و مراکز غیردولتی اقدام به اجرای مشترک برنامه مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران در محله‌ها خصوصاً درمناطق آسیب‌خیزمی‌نماید.

هادی قیصری افزود: جامعه هدف این طرح نوجوانان دختر و پسر هستند که در دامنه سنی 13 الی 18 سال قرار دارند. این طرح به تعداد 13 جلسه در ایام تابستان برگزار می‌شود. محتوای دوره‌های آموزشی مشخص گردیده و آموزش‌ها توسط تسهیلگران ارائه می‌گردد. در پایان نیز پروژه طراحی شده توسط خود نوجوانان اجرا می‌شود.

وی درخصوص اهداف اجرای طرح مانا، گفت: ارتقای توانمندی‌‎های نوجوانان، افزایش شناخت نسبت به مسائل و آسیب‌های اجتماعی آنها، اصلاح نگرش در جهت جمع‌‎گرایی و کارگروهی، افزایش مهارت‌های کارگروهی و مشارکتی، ایجاد و توسعه ظرفیت‌های مشارکت نوجوانان، ایجاد ظرفیت برای تمرین و انجام فعالیت‌های مشارکتی در محله‌ها توسط موسسات و مراکز غیردولتی، ایجاد سازوکار تشویقی برای حمایت از برنامه‌های جمعی نوجوانان در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و...  از اهداف عمده اجرای این طرح می‌باشد.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: مشارکت اجتماعی و ظرفیت‌سازی برای جلب حمایت و توانمندسازی مخاطبان در طراحی و اجرای برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی عامل مهمی است که موجب افزایش کارایی و اثربخشی برنامه‌ها می‌شود. این رویکرد، به‌ویژه در گروه سنی نوجوانان باتوجه به تاثیرپذیری آنها از گروه همسالان، توانمندی وظرفیت لازم برای ترویج پیام‌های پیشگیری، شناخت مسائل، مخاطرات و چالش‌های اولویت‌دار و در نهایت ارائه راه‌حل‌های خلاقانه برای حل مسائل و طراحی پروژه‌های کوچک همیاری به منظور اجرا در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی را موجب می شود.

در ادامه، کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، گفت: برش کشوری تعیین شده جهت اجرای طرح مانا در استان خراسان رضوی برای 635 نفر مخاطب می‌باشد؛ اما باتوجه به اهمیت برنامه تصمیم گرفتیم که این طرح را برای مخاطبین بیشتری اجرا نماییم. در نتیجه قرار است این طرح برای 700 نفر مخاطب در 24 شهرستان و با حضور 34 تسهیلگر اجرا گردد.

نسرین زحمت‌کش افزود: در کارگاه باز آموزی ویژه تسهیلگران، سرفصل‌های محتوایی این طرح از قبیل آشنایی با مشکلات خاص اجتماعی در محیط‌های نوجوانان، شناسایی، طبقه بندی  و اولویت بندی مسائل و مشکلات نوجوانان، تحلیل و ریشه‌یابی مسائل و مشکلات نوجوانان، بررسی راهکارها و تعیین اهداف جمعی، شیوهای برنامه‌ریزی گروهی، شناسایی حامیان و حمایت‌یابی جهت اجرای پروژه و... مورد بررسی قرار گرفت و تجارب تسهیلگران به اشتراک گذاشته شد.

کد خبر 110044

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد