بهزیستی با "کیان" وارد محیط‌های کاری می‌شود

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، گفت: یکی از ماموریت‌های اصلی معاونت امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، توسعه برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کاری است. اجرای یک برنامه جامع پیشگیری از اعتیاد در محیط کار می‌تواند علاوه بر افزایش نشاط شغلی باعث ارتقای بهره‌‍‌وری سازمانی گردد . به‌همین منظور برنامه "کیان" یا "کارمندیاری" در راستای پیشگیری از اعتیاد در محیط کار تدوین و اجرا گردیده است.

هادی قیصری افزود: در بسیاری از محیط‌های کاری دنیا برنامه‌هایی وجود دارد که به کارمندان و اعضای خانواده آنها در راستای پیشگیری و درمان آسیب‌های عمده جسمی، روانی، مشکلات خانوادگی و سایر مسائل دیگری که بر نحوه انجام عملکرد کارکنان اثر منفی می‌گذارد نظیر استرس شغلی، افسردگی ، مهارت‌های ارتباطی و... کمک می‌کند .این برنامه‌ها از ابتدا با هدف پیشگیری از اعتیاد در کارکنان شکل گرفت و بعدها به سایر جنبه‌های سلامت روانی و اجتماعی آنها نیز پرداخته شد .

وی خاطرنشان کرد: برنامه کارمند یاری در سال گذشته دراستان خراسان رضوی در 12 شهرستان و 22 محیط کاری اجرا گردید و تعداد یک هزار و685 نفر مخاطب این برنامه قرار گرفتند . این برنامه با هدف ارتقاء سطح سلامت روان کارکنان و خانواده‌ها، پیشگیری از بروز و شیوع اعتیاد در محل کار، افزایش مهارت‌های ارتباط موثر در کارکنان، آگاه‌ سازی درخصوص مصرف مواد و پیامدهای مصرف آن در قالب کارگاه آموزشی و انتشار محصولات فرهنگی و درنهایت فراهم نمودن امکان دسترسی به خدمات حمایتی از درمان برای کارکنان، مدیران و خانواده‌های آنها اجرا می‌شود.

در ادامه، کارشناس پیشگیری از اعتیاد بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه فرسودگی شغلی یکی از دلایل مصرف وسوء مصرف مواد است، گفت: در عصر حاضرانسان به‌واسطه مشکلات اجتماعی و استرسورهای مختلف در معرض فرسودگی شغلی قرار دارد. به هنگام فرسودگی شغلی فرد احساس کاهش انرژی، نشاط و افزایش احساس کسالت نسبت به کار و وظایف محوله خود می‌نماید . گاهی کارمندان با این فرسودگی کنار می‌آیند یا به اصطلاح با آن سازش پیدا می‌کنند، گاهی نیز آن را فراموش می‌کنند.

محبوبه عباسزاده لاله افزود: مدیران ومسئولین ارشد، افرادسلطه طلب، کارکنان متعهد به سازمان، افرادی که شغل را جایگزینی برای زندگی شخصی خود می‌دانند، بیشتر از دیگران در معرض فرسودگی شغلی هستند. استرس مداوم در محیط کار، شرایط کاری وسبک مدیریتی نامطلوب، ضعف در خود مدیریتی، نبود پاداش وجبران خدمت از جمله موارد مستعد کننده ابتلاء به فرسودگی شغلی می‌باشند.

وی با بیان اینکه فرسودگی شغلی نیازمند برخورد جدی و درمان می‌باشد، گفت: فرسودگی شغلی باعث به خطر افتادن سلامت روان فرد، کاهش عملکرد و بهره‌وری در کار، کناره‌گیری وغیبت از کار، تاثیر منفی در زندگی خانوادگی، استفاده دارو، سوء مصرف مواد و... می‌گردد. از جمله راه‌های ساده در بهبود فرسودگی شغلی می‌توان به تقسیم کارها، کمک گرفتن از دیگران، تفویظ اختیارات، جابه‌جایی ، برقراری روابط دوستانه وصمیمانه با دیگران، پرداختن به تفریحات وسرگرمی، ایجاد یک وقفه کاری ، تنوع در انجام کار، سپردن کار به دیگران و... نام برد.

کارشناس پیشگیری از اعتیاد بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: افرادی که دچار فرسودگی شغلی هستند باید از خدمات مراکز مشاوره بهره‌‎مند گردند و درصورت عدم شرایط حضور می‌توانند از خدمات مشاوره تلفنی برخوردار شوند و با تماس با خط 1480 از مشاورین تخصصی سازمان بهزیستی بهره‌مند گردند.

 وی افزود: افرادی که دچار مصرف یا سو ء مصرف مواد گردیده‌اند، می توانند راهنمایی‌های لازم را از طریق خط ملی اعتیاد 09628 از متخصصین اعتیاد دریافت نمایند. خط ملی اعتیاد تنها مرجع رسمی تخصصی اعتیاد با شماره 09628بوده که از ساعت 8صبح الی 8شب از سراسر کشور پاسخگوی سوالات تماس‌گیرندگان با موضوع پیشگیری ودرمان اعتیاد می‌باشد .مکالمات این خطوط محرمانه بوده و با حفظ کلیه اطلاعات تماس گیرنده خدمات مربوطه را ارائه می دهد.

عباس‌زاده لاله خاطرنشان کرد: اداره کل بهزیستی خراسان رضوی آمادگی لازم را جهت اجرای برنامه کارمندیاری که پیشگیری از اعتیاد در محیط کارمی‌باشد، در کلیه محیط های کارمندی متقاضی دارد.ادارات می‌توانند درخواست خود را به اداره بهزیستی شهرستان اعلام وارسال نمایند .

کد خبر 110668

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد