نمونه‌‎هایی از کاهش منکرات و تقویت معروفات تخصصی سازمان بهزیستی در سال گذشته

دکتر مسعود فیروزی رییس شورای امر به معروف و نهی از منکر بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه جنس خدمت در سازمان بهزیستی برابر است با احیای معروف و مبارزه با منکر در جامعه، گفت: در سال گذشته در زمینه تقویت معروفات از جمله تسریع و تسهیل فرآیند فرزندخواندگی، مناسب‌سازی منازل و خودرو مددجویان، تعامل با خیرین و موسسات خیریه و همینطور کاهش منکرات تخصصی دستگاه از جمله انحراف تسهیلات اشتغال، عدم شفافیت اموال گروه‌های منحل شده و... اقدامات متعددی انجام گرفته است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه مناسب‌سازی منازل و خودرو مددجویان یکی از معروفاتی که در راستای تقویت آن اقدامات متعددی انجام گرفته، گفت: جذب اعتبارات مناسب‌سازی از کشور حدود سه برابر نسبت به سال 1401، برگزاری دوره‌های هم‌اندیشی و آموزشی در سطح استان برای 276 نفر از کارشناسان مناسب‌سازی شهرستان‌ها، مسئولان مراکز مثبت زندگی و تسهیلگران CBR ، چاپ 200 بنر جهت آشنایی با وسایل انطباقی برای توانخواهان و مراکز مثبت زندگی، در الویت قرار دادن 486 نفر از توانخواهان تحت پوشش برنامه CBR ، نظارت 772 فقره نحوه هزینه کرد کمک‌های مناسب‌سازی براساس دستورالعمل در سطح استان، نیاز سنجی1235نفر قبل از اعلام اعتبارات در سطح استان، خرید و توزیع 6024 وسیله انطباقی و... از جمله اقداماتی است که از این طریق توانسته‌ایم معروف مناسب‌سازی را در این استان تقویت نماییم.

وی درخصوص برخورد با منکر انحراف تسهیلات اشتغال، گفت: بعد از راه اندازی پایگاه پایش و رصد اشتغال بهزیستی کشور و متعاقبا بهزیستی استان‌ها و شهرستان‌ها، 120 نمره از نظام‌نامه نظارتی 6 ماهه اشتغال به موضوع نظارت تعلق گرفت و درنتیجه تمامی شهرستانها در این راستا برنامه‌های خاصی را تدوین کرده و با جدیت این موضوع را پیگیری می‌نمایند . سه هزار و ۷۵۴ بازدید حضوری و مناسبتی توسط همکاران بهزیستی در سراسر استان در موضوعات اشتغال و تسهیلگری اشتغال انجام گرفته است. پایش 21 درصد کل طرح‌های اشتغال ایجادی معادل 1636 مورد به صورت غیر حضوری، اقدام دیگری است که منجر به نظارت بیشتر و در نتیجه جلوگیری از انحراف تسهیلات اشتغال گردیده است.

فیروزی با بیان اینکه تسهیل و تسریع فرآیند انتقال فرزندان به خانواده جایگزین از جمله مهم‌ترین معروفاتی است که با جدیت مورد پیگیری قرار گرفته است، گفت: تسریع در تشکیل پرونده به موقع برای کودکان توسط کارشناسان شهرستان‌‎ها، ارزیابی مجدد خانواده‌ها در استان، انجام امورات اداری مربوطه، پایش و ارزیابی پرونده فرزندان با نیت بازپیوند با خانواده‌ها، برگزاری کمیته عالی فرزند خواندگی، تسریع در پیگیری اقدامات قضایی وتحویل فرزند و... از جمله مواردی بوده که توانسته به تقویت این معروف و تسریع و تسهیل واگذاری فرزندان به خانواده‌های جایگزین کمک نماید.

وی با اشاره به اینکه عدم شفافیت اموال گروه‌های منحل شده یکی دیگر از منکرات تخصصی این دستگاه است، گفت: بهزیستی خراسان رضوی با همکاری واحد حقوقی نسبت به دریافت تعهدنامه محضری از اعضاء این گروه‌ها اقدام‌ نموده تا اموال دولتی درصورت انحلال گروه یا خروج فرد از گروه به سازمان عودت گردد.

رییس شورای امر به معروف و نهی از منکر بهزیستی خراسان رضوی افزود: ورود افراد بدون هویت ایرانی و غیر ایرانی به چرخه بهره‌مندی از خدمات حمایتی بهزیستی در حوزه کودکان کار وخیابان یکی از منکراتی است که در سال گذشته به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت. موضوع در کمیته ساماندهی کودکان کار و خیابان که با حضور کلیه سازمان‌های عضو آئین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان برگزار می گردد، عنوان شد و با بهزیستی کشور و استانداری نیز جهت ارائه طریق مکاتبه گردید. اما همچنان رفع این مشکل نیازمند سیاست‌گذاری‌های کلی و تصمیم گیری در سطح ملی است.
وی خاطرنشان کرد: تعامل با خیرین و دستگاه‌های همکار و موسسات خیریه از جمله معروفاتی است که در سال گذشته از طریق اجرای دو برنامه تجلیل از خیرین، اهداء جهیزیه با حضور خیرین و ... تقویت گردید.

کد خبر 110528

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد