ارتقای سرمایه اجتماعی هدف نهایی طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان

طرح «مشارکت اجتماعی نوجوانان» با هدف غایی ارتقای سرمایه اجتماعی نوجوانان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با رویکردی دارایی مبنا، مشارکتی و در برگیرنده طراحی شده است.

   به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، سمیه کریمی در حاشیه برگزاری طرح «مشارکت اجتماعی نوجوانان» گفت: در دنیایی که اغلبِ روابط و مناسبات اجتماعی بر پایه رقابت و مسابقه بنا شده، صحبت از مشارکت و همکاری به نوعی شعاری و خیال‌پردازانه به نظر می‌رسد. وقتی کودکان و نوجوانان در محیطی پرورش پیدا می‌کنند که سبقت گرفتن از همنوع به عنوان یک ارزش مثبت تلقی می‌شود، سخن گفتن درباره همیاری و جمع‌گرایی کمتر گوش شنوایی دارد. اما سرانجام و عاقبت این فردگرایی و رقابت‌جویی چیست؟ آیا منفعت‌طلبیِ شخصی و ترویج فرهنگ رقابت و سبقت؛ دنیایی بهتر، شایسته‌تر و عادلانه‌تر را به ارمغان می‌آورد؟

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان افزود: یافته‌ها و نتایجِ تحقیقات علمی حاکی از آن است که سرانجام رقابت‌جویی و فردگرایی، عاقبتی جز کاهش سرمایه اجتماعی، افزایش بی‌اعتمادی و تضعیف روابط اجتماعی به دنبال ندارد. ماحصل این موارد محرومیت و نابرابری را افزایش داده، موجب کاهش سلامت اجتماعی شده، و در نتیجه زمینه را برای بروز آسیب‌های اجتماعی مساعد می‌کند.

وی ادامه داد:  یکی از مهمترین مقاطع زندگی که شکل‌دهنده و تعیین‌کننده ارزش‌های اجتماعی است، دوره نوجوانی است. در سنین نوجوانی است که بسیاری از ارزش‌ها شکل گرفته و در افراد تثبیت و نهادینه می‌شود. در واقع، در سنین بلوغ صرفاً تغییر و تحولاتِ زیستی و جسمانی در نوجوانان ایجاد نمی‌شود، بلکه آنها از نظر روانی و اجتماعی نیز رشد می‌کنند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در این مقطع است که بسیاری از منش‌ها و ارزش‌ها در وجود افراد شکل می‌گیرد، افزود: یکی از محیط‌های اثرگذار در این دوره، محیط مدرسه است. نوجوانان در سنین بلوغ در محیط مدرسه، با ارزش‌های جدید آشنا شده و در ارتباط با آموزگاران و همتایان خود این ارزش‌ها در مقابل اما مشارکت‌جویی و جمع‌گرایی این قابلیت را دارد تا به عنوان عنصری از سرمایه اجتماعی، هم سلامت اجتماعی کودکان و نوجوانان را افزایش دهد، هم آنها را نسبت به آسیب‌های اجتماعی ایمن و مقاوم سازد.

کریمی اظهار داشت: در شرایطی که انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی و عوامل خطرساز، سلامت اجتماعی نوجوانان را تهدید می‌کند، شیوه‌های مقابله «پرهیزی و سلبی» کارآمد نبوده و تاثیری ندارد؛ بلکه ضروری است با تقویت عوامل محافظ مانند مشارکت اجتماعی و اعتماد جمعی، افراد را در برابر آسیب‌ها و خطرات ایمن و مقاوم ساخت.

وی تصریح کرد: مشارکت اجتماعی و جمع‌گرایی، موجب هم‌افزایی ظرفیت‌ها و توانایی‌ها شده و کنش‌های مسئولانه و متعهدانه را تقویت می‌کند. به عبارت دیگر، نوجوانان را قادر می‌سازد که با مشارکت و همکاری یکدیگر برای کاستن از مشکلات‌شان اقدام کنند و زمینه پیشرفت جمعی را مهیا سازند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه؛ جهت ترویج مشارکت و جمع‌گرایی، ضرورت دارد به الگوها و شیوه‌هایی برای ترویج مشارکت و همکاری اندیشید که صرفاً جنبه توصیه‌ای و پند و اندرز نداشته باشد، گفت: باید سازوکارها و ظرفیت‌هایی پیش‌بینی شود که کودکان و نوجوانان بتوانند در جریان عمل و به صورت عینی، فواید و نتایجِ دست‌یافتنیِ مشارکت و همکاری را تجربه و لمس کنند، لذا نیاز است تا مشارکت‌جویی و جمع‌گرایی تبدیل به ارزش‌هایی ملموس و دست‌یافتنی شوند تا در دوره نوجوانی در شخصیت و نهاد افراد شکل گرفته و تثبیت شوند.

وی خاطرنشان کرد: در این ارتباط، طرح «مشارکت اجتماعی نوجوانان» با هدف غایی ارتقای سرمایه اجتماعی نوجوانان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با رویکردی دارایی مبنا، مشارکتی و دربرگیرنده طراحی شده است.

برهمین اساس دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با همکاری موسسات و مراکز غیردولتی  به ویژه گروه‌های همیار سلامت روان اقدام به اجرای مشترک این برنامه در محله‌ها، خصوصاً در مناطق آسیب‌خیز می‌نماید.

کریمی افزود: این طرح بر روی نوجوانان دختر و پسر در دامنه سنی" سال ۱۳ تا ۱۸ سال قرار دارد و در فصل  تابستان از  ابتدای تیرماه لغایت پایان شهریور و در اوقات فراغت  نوجوانان در محلات شهرستان‌های استان  طی ۱۳ جلسه آموزشی با مفاهیم مشارکت و حل مشکلات گروهی و نوجوانی اجرا  می‌شود.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: محصول نهایی این دوره آموزشی-عملی " اجرای پروژه‌های نوجوانان توسط خود نوجوانان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سلامت اجتماعی" با رویکرد مشارکت اجتماعی است. که اجرای پروژه‌ها توسط نوجوانان با حمایت گروه‌های حامی انجام خواهد گرفت.

به گزارش روابط عمومی؛ برنامه مشارکت اجتماعی نوجوانان از سال ۱۳۹۸ در حال اجرا می‌باشد. بدین منظور اولین کارگاه تربیت مربی مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران (مانا) در سال ۱۴۰۳ برگزار شد.

کد خبر 110284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد