در رسانه| سالمندی اصفهان، سالمندی زنانه است / بیش از ۱۳ درصد محلات با پدیده سالمندی مواجه هستند

رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: سالمندی اصفهان، سالمندی زنانه است و بیش از ۱۳ درصد محلات با پدیده سالمندی مواجه هستند.

به گزارش  روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از ایمنا، هادی سینایی امروز _شنبه دوم تیر_ در کارگاه کشوری محیط دوستدار سالمند اظهار کرد: سه ساحت شامل مباحث محیطی، موضوعات اجتماعی و فرهنگی و خدمات در دبیرخانه شهر دوستدار سالمند مطرح است که اقدامات انجام شده در ساحت محیطی در خصوص مناسب‌سازی‌ها، اقداماتی بسیار پیچیده از نظر اعتبارات، انجام پروژه‌ها و طرح‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: چهار منطقه از شهر اصفهان به عنوان مناطق پایلوت مناسب‌سازی در نظر گرفته و اقدامات بسیار مؤثری انجام شده است، باید توجه داشت که مناسب‌سازی‌های محیطی فضاهای شهری، تنها مخصوص سالمندان نیست، بلکه سایر افراد از جمله مادران باردار، توان‌خواهان و افراد دارای معلولیت‌های موقتی نیز از این فضاها استفاده خواهند کرد.

رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: با توجه به تجربیات کسب شده، تاکید بر این است که مناسب‌سازی در پروژه‌های شهری از ابتدا دیده شود، چراکه طراحی مجدد و مناسب‌سازی فضاها پس از ساخت، پروژه‌ای دارای هزینه بسیار بالا و حتی گاهی ناممکن تلقی می‌شود.

سینایی ادامه داد: ردیف‌های اعتباری در این خصوص از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر برای نیازهای محیطی، ردیف‌های بودجه دیده نشود و تخصیص اعتبارات صورت نگیرد، کار بسیار سخت و پیچیده پیش خواهد رفت.

وی گفت: ایجاد پاتوق‌های سالمندی در مناطق مختلف شهر و ایجاد دفاتر تخصصی سالمند در مناطق مختلف شهرداری اصفهان از جمله موارد انجام شده است، بر اساس بررسی‌های انجام شده، سالن‌های مطالعه بسیاری در سطح شهر کاربری خود را از دست داده است که اماکنی مناسب برای تأسیس دفاتر تخصصی سالمندان محسوب می‌شوند.

لزوم توجه به ۵ حوزه سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی، معنوی و بهینه‌سازی برای داشتن شهروند سالم

رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان اضافه کرد: بر اساس ماتریکس عملکرد و اهمیت، محورهای حساس‌سازی فرهنگی شناخت پدیده سالمندی در شهر، در نظر گرفته شده ردیف بودجه مصوب برای فعالیت، وجود اسناد بالادستی و متولی تخصصی، وجود ابزارهای حرکتی لازم و سابقه اقدامات در دفتر تخصصی شهروندان ارشد، مد نظر قرار گرفته است.

سینایی با بیان اینکه در ابعاد حوزه‌های اجتماعی دوستدار سالمند، پتانسیل خوبی وجود دارد و در این حوزه با شعار و استراتژی وارد شدیم، افزود: برای تغییر رفتارها، نیازمند تغییر باورها و نگرش‌ها هستیم و برای رسیدن به موضوع شهر دوستدار سالمند، باید نیاز و تقاضا مطرح شود که در این خصوص مدل مناسب‌سازی‌ها اضافه شد و اقدامات با شعار «سالمندی موفق» پیش رفت.

وی تصریح کرد: سالمند موفق، فردی است که با وجود بیماری، ناتوانی نداشته باشد و توان خود را در بالاترین حد ممکن حفظ کند و استراتژی رسیدن به این موضوع، داشتن شهروند سالم است که برای این موضوع باید در پنج حوزه سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی، معنوی و بهینه‌سازی اقدامات برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد.

رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: محله محوری نکته کلیدی این طرح است، چراکه برای آموزش تمام گروه‌ها، گلوگاه‌هایی وجود دارد، اما برای سالمندان باید به صورت محله‌محوری پیش رفت، زیرا بسیاری از سالمندان اوقات بسیاری است که از منطقه و محله خود خارج نشده‌اند و از همین‌رو محله‌محوری بهترین شیوه انجام آموزش است.

آموزش ۵ هزار نفر در کلاس‌های آموزشی طرح خوب بمان

سینایی با بیان اینکه بر اساس مکانیسم موجود، مرکز تخصصی شهروندان ارشد، به مرکز تخصصی تجربه تغییر نام پیدا کرد و قشر میانسال نیز تحت تأثیر این مرکز قرار گرفتند، گفت: در مسیر تبدیل شدن به شهر دوستدار سالمند، شناخت خود را باید نسبت به شهر قوی کنیم و وضعیت شهر و محلات بررسی شود و همین موضوع موجب شد که تدوین اطلس آمایش شهر اصفهان مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه سالمندی اصفهان، سالمندی زنانه است و بیش از ۱۳ درصد محلات شهر با پدیده سالمندی مواجه هستند، اضافه کرد: برای داشتن کنش سازمانی، برنامه باید ارائه و نهادسازی داخل محله انجام شود و به منظور رسیدن به عدالت اجتماعی در شهر اصفهان، کارت منزلت برای سالمندان فعال شده است.

رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان افزود: در خصوص مباحث کنش سازمانی، برنامه خوب بمان حاصل ساعت‌ها کار علمی است که در ۵۵ مرکز فرهنگی محله محور در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان در قالب ۴۴ جلسه آموزشی برگزار می‌شود و در گام‌های مرتبط با سلامت جسمانی، ۱۰ سرفصل شامل آموزش حرکات اصلاحی، بیماری‌های گوارشی، طب سنتی-ایرانی، علت درد مفاصل، مشکلات ادراری، مراقبت‌های بهداشتی، تغذیه دوران سالمندی، پیشگیری و مراقبت بیماری‌های واگیردار و غیرواگیردار و اصول دارودرمانی در دوران سالمندی مد نظر قرار گرفته است.

سینایی تصریح کرد: در بعد سلامت روانی نیز آموزش گام‌های مؤثری از جمله جلوگیری از اضطراب و افسردگی، مشکلات شناختی، بهبود کیفیت زندگی، کنترل و مدیریت درد، ازدواج در سالمندی، نیازهای عاطفی، تنهایی و سوگ و آسیب‌های دوره سالمندی مد نظر قرار دارد و در بعد سلامت اجتماعی نیز آموزش پیشگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی، آموزش‌های اجتماعی سالمندی و مباحث بین سالمندی پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: آگاهی‌بخشی از مهمترین موضوعاتی است که باید مد نظر قرار داشته باشد، از همین رو تبلیغات برگزاری رایگان برنامه «خوب بمان» انجام و برای آموزش ۵ هزار نفر در کلاس‌های آموزشی برنامه‌ریزی شده است و در گام بعدی، نهادسازی در سطح منطقه انجام می‌شود.

رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه نهادسازی تحت عنوان کانون‌های تجربه محلی شکل می‌گیرد و افراد محلی سکان‌دار امر سالمندی در محلات خود می‌شوند و تقسیم وظایف صورت می‌گیرد، گفت: برنامه‌ای نیز تحت عنوان یاریگران اجتماعی برای آسیب‌های اجتماعی شهر تدوین و هشت اطلس آمایش وضعیت آماده شد و بر اساس بررسی‌های انجام شده، سالمندی و فرزندپروری دو موضوعی بود که برای کنشگران اهمیت پایینی داشت و این دو موضوع نیز در قابل آسیب‌های اجتماعی برای کنشگران تبیین شد.

کد خبر 110490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد