امروز دوران تلفیق اجتماعی برای افراد دارای معلولیت است

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در همایش استعدادیابی ورزشی بانوان توانیاب، گفت: امروز دوران تلفیق اجتماعی یعنی پذیرش افراد دارای معلولیت در جامعه به عنوان افراد موثر و دارای حقوق انسانی، شهروندی، بین‌المللی و ملی در تمام جوانب زندگی است تا زمینه‌ای برای حضور مستمر و موثر آن‌ها در جامعه ایجاد شود. تلفیق اجتماعی یعنی هیچ تفاوتی از لحاظ برخورداری از فرصت‌ها و تعیین مسیر زندگی میان افراد دارای معلولیت با دیگران نباشد.

مسعود فیروزی افزود: امروزه افراد دارای معلولیت در فعالیت‌های اجتماعی و مسابقات زیادی شرکت می‌نمایند و توانمندی‌ها و مهارت  خود را به جامعه ثابت نموده‌اند. ورزش با روحیه‌ انزواطلبی و مشکلات متعدد و گوناگون دیگر مقابله می‌کند و افراد دارای معلولیت را به سطح جامعه می‌کشاند و آنان را در انجام فعالیت‌ها مستقل می‌سازد.  

وی خاطرنشان کرد: بعد از دوران عجیب و سختی که بر افراد دارای معلولیت گذشته است، درحال حاضر شاهد موفقیت و حضور موثر آنها در جامعه هستیم.  تأسیس رشته توانبخشی و تلاش‌ها و حتی مبارزات افراد دارای معلولیت موفق و نهادهای مدنی دوستدار و حامی معلولان و به ویژه تسرّی معلولیت به افراد سالم بر اثر سوانح، حوادث، بیماری‌های گوناگون، آلودگی محیط زیست و ... افکار عمومی را با این واقعیت مواجه کرده که معلولیت دائمی و موقتی نظیر ناتوانی‌های جسمانی کهنسالان در کمین هر انسانی است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، افزود: افراد دارای معلولیت افرادی متفاوت هستند و تا زمانی که این نگرش حاکم باشد، تبعیضی هم درکار نخواهد بود.  زمانی که فرد به‌واسطه تفاوت‌هایی که دارد با محدودیت‌ مواجه شود، آن هنگام است که  تبعیض اتفاق می‌افتد. کودک سیاه‌پوستی را تصور کنید که در دوران تبعیض نژادی آپارتاید متولد می‌شود. به‌محض تولد این کودک، مجموعه‌ای از تبعیض‌ها نیز با او متولد می‌شوند و از حقوق شهروندی و اجتماعی بسیاری محروم می‌گردد، درحالیکه تفاوت در رنگ پوست، جنسیت، سن، نژاد و... نباید باعث محرومیت و تبعیض میان افراد شود.

وی خاطرنشان کرد: مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری یکی از موارد بسیار مهمی هستند که در حضور فعال و موثر افراد دارای معلولیت در جامعه نقش مهمی ایفا می‌کنند. ‌مناسب‌سازی در حمل‌ونقل عمومی، معابر، دسترسی به اماکن، تفریح و گردشگری، تحصیل، اشتغال،ازدواج و... همه از حقوق اولیه افراد دارای معلولیت است که مانند دیگران حق بهره‌مندی و برخورداری از آن را دارند.

 

کد خبر 110525

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد