هنر، ابزاری برای توانمندسازی افراد دارای معلولیت

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، گفت: در حال حاضر در استان خراسان رضوی ١۵ گروه تئاتر در بخش‌های نمایش صحنه‌ای، عروسکی و خیابانی،١۷ گروه موسیقی و سرود، ۲۳نفر تک نواز و۷ مجری توانمند از افراد دارای معلولیت شناسایی شده و مورد حمایت قرار گرفته‌اند و از توانمندی‌های این افراد در جشنواره‌ها، مسابقات و همایش‌های مختلف بهره‌برده‌ایم. این گروه‌های هنری همچنان فعال می‌باشند. در سال جاری نیز به دنبال شناسایی و استعدادیابی افراد دارای معلولیت در زمینه‌های مختلف هنری هستیم و امیدواریم بتوانیم به اهداف بلند توانبخشی اجتماعی و استقلال بیش از پیش افراد دارای معلولیت و حضور اجتماعی آنها در جامعه دست یابیم.

حمیدرضا علیزاده رضایی، افزود: از جمله فعالیت‌هایی که در حوزه هنر درمانی توسط معاونت توانبخشی انجام می‌گیرد شامل شناسایی هنرمندان، تقویت و آماده‌سازی گروه‌های مختلف تئاتر، نمایش‌های عروسکی، موسیقی بومی- محلی در استان و معرفی آنان به جشنواره‌های کشوری و بین المللی، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری از دست سازه‌های کلیه افراد دارای معلولیت و برگزاری جشنواره‌های نمایشی و موسیقی و... می‌شود.

وی افزود: در سال جاری نیز معاونت توانبخشی در بخش هنر درمانی توانسته جهت ایجاد انگیزه و شور و نشاط اجتماعی، شناسایی استعدادهای افراد دارای معلولیت و توانمند سازی آنان اولین جشنواره موسیقی استان خراسان رضوی را ویژه معلولین شنوایی، بینایی، ذهنی و اعصاب و روان بدون محدودیت سنی و بصورت مشارکتی با همکاری با سایر ارگان‌ها کلید بزند و  تا در هفته معلولین در سال جاری برترین های این رقابت ها که به میزبانی شهرستان خواف برگزار می گردد، معرفی می‌شوند. تاکنون نیز 90 اثر هنری به دبیرخانه این جشنواره جهت ارزیابی و داوری ارسال گردیده است.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات و همایش‌های مختلف هنری و فرهنگی معلولین، خدمتی عظیم به جامعه بزرگ بهزیستی است و در معرفی و شناساندن استعدادهای افراد دارای معلولیت به جامعه و معرفی ظرفیت‌ها و استعدادیابی این افراد نقش بسزایی دارد. برخی اوقات انجام فعالیتی به ظاهرساده تاثیر زیادی در ایجاد انگیزه در توانخواهان دارد و می‌تواند منجر به رشد و پیشرفت فردی شود. معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، افزود: تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم تا با ارائه طرح‌ها و پیشنهادات مختلف به کشور بتوانیم بیش از پیش چنین دستاوردهایی را از طریق تعامل با ارگان‌های دیگر داشته باشیم تا گامی نو در توانمندسازی افراد دارای معلولیت برداریم.

وی ادامه داد: مشارکت افراد دارای معلولیت در فعالیت‌های هنری منجر به حضور موثر و مشارکت فعال آنها در محیط‌های عمومی و ایجاد احساس رضایت درونی، اعتماد به‌نفس، ارزشمندی، ارتقاء جایگاه اجتماعی و... می‌شود. معاونت توانبخشی در تلاش است تا با حمایت از هنرمندان دارای معلولیت در تمام زمینه‌های فرهنگی و هنری شرایط را برای آنها تسهیل نماید. اگرچه افراد معلول دارای محدودیت‌هایی هستند ولی دارای استعدادهایی در زمینه‌های مختلف نیز می‌باشند و کشف استعدادهای این افراد بسیار حائز اهمیت است.

علیزاده رضایی افزود: بهزیستی خراسان رضوی از حدود ده سال قبل یکی از پیشگامان به‌کارگیری هنردرمانی در توانبخشی افراد دارای معلولیت و در ساحت عملی بوده است و نخستین جشنواره‌ی تئاتر معلولین استان و سپس جشنواره‌های منطقه‌ای و کشوری در زمینه‌های مختلف هنری از جمله جشنواره‌های مشق همدلی، مجری‌گری، پویش بلندی‌های بادگیر، سندروم دل بی‌قرار، سرود سربلندی، مبتنی بر دریا، هم‌آوایی تئاترآیینی مذهبی و معلولین کویر و...اجرا و به نام خود ثبت کرده است.

کد خبر 110669

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد